۳ استارتاپ لجستیک که به کسب و کارها کمک می کنند در عصر «آمازون» رقابتی باقی بمانند – قسمت اول

3 استارتاپ لجستیک که به کسب و کارها کمک می کنند در عصر «آمازون» رقابتی باقی بمانند - قسمت اول

با گسترش سرویس رایگان پخش و توزیع کالای آمازون (Amazon)، استفاده شرکت‌های لجستیک از خدمات تخصصی استارتاپ های بخش لجستیک بیش از پیش ضروری به نظر می‌رسد. با لجیتو همراه باشید.

بسیاری از افراد اینچنین استدلال می‌کنند که برنامه جف بزوس (Jeff Bezos) برای حکمرانی بر دنیا از سال ۲۰۰۰ و در لوگوی تازه طراحی شده این شرکت پنهان شده بود. فلشی که در این لوگو وجود دارد که از حرف A به حرف Z اشاره دارد، نشان دهنده هدف شرکت برای تبدیل شدن به خرده فروشی اول برای تمام اجناس و کالاها است.

حال اینچنین به نظر می‌رسد که آمازون در نظر دارد در تمام صنایع موجود در دنیا نیز شرکت داشته باشد. این شرکت که ابتدا به عنوان یک فروشگاه کتاب آنلاین آغاز به کار کرده بود، به سرعت تبدیل به پلتفرم شماره یک تجارت الکترونیک در تمام بخش‌هایی شد که می‌توانید  تصورش را بکنید و اکنون در حال حرکت به سمت دنیای لجستیک است. این غول اینترنتی اکنون صاحب یک ناوگان ۴۰ فروندی از هواپیماهای بوئینگ ۷۶۷ است و درخواست مجوز حمل و نقل دریایی را نیز داده است.

گسترش سریع سرویس رایگان پخش و توزیع آمازون باعث افزایش سطح انتظارات مصرف کنندگان شده و فشار را بر شرکت‌های پخش و توزیع و خرده فروشان کوچک افزایش داده است. خریداران اکنون بیشتر از هر زمان دیگری انتظار دارند همان کالایی که مد نظرشان است را در زمان دلخواهشان تحویل بگیرند و به قول آنا شاپوشنیکوا (Anna Shaposhnikova)، بنیان گذار استارتاپ تحلیل پیشگویانه  بلغاری «ترنس‌متریکز» (Transmetrics)، صنعت لجستیک مجبور است که با شرایط جدید سازگار شود:

فناوری Transmetrics از تعداد وسایل حمل و نقل مورد نیاز در ناوگان شرکت‌های لجستیک و هزینه اضافه برای تجهیزات، سوخت و نگهداری می‌کاهد.

فناوری Transmetrics از تعداد وسایل حمل و نقل مورد نیاز در ناوگان شرکت‌های لجستیک و هزینه اضافه برای تجهیزات، سوخت و نگهداری می‌کاهد.

بزرگترین چالشی که این صنعت با آن روبرو است رقابت است، اما نه رقابت با یکدیگر، بلکه رقابت با غول‌های فناوری و داده محوری چون آمازون، علی‌بابا (Alibaba) و امثال آن‌ها است. شرکت‌های لجستیک به منظور رقابت با این غول‌های تجاری، نیازمند میدان دید وسیع در سرتاسر زنجیره توزیع هستند. این به معنای ایجاد پلتفرم‌های همکاری و پلتفرم‌های به اشتراک گذاری اطلاعات است.

به همین ترتیب برخی از استارتاپ ها در اروپای مرکزی و شرقی به قدرت پنهان ناشی از تبدیل صنعت لجستیک از صنعتی که بر جداول اکسل و حدس و گمان متکی است به صنعتی که مطیع قدرت داده‌ها است و می‌تواند آمازون را به چالش بکشد، پی‌برده‌اند. در ادامه می‌توانید با سه تا از استارتاپ‌هایی که دقیقاً این کار را انجام می‌دهند آشنا شوید:

استارتاپ Transmetrics

شرکت ترنس متریک که در سوفیا بلغارستان واقع شده است از کلان‌داده (Big Data) در کنار تحلیل پیشگویانه برای هر چه بیشتر کارآمدتر کردن حمل و نقل استفاده می‌کند. آن‌ها این کار را با پیش‌بینی دقیق حجم حمل و نقل و کاهش ظرفیت حمل و نقل هدر رفته انجام می‌دهند. این شرکت همچنین از هوش مصنوعی (AI) برای تمیز کردن داده‌ها و یاری رساندن به فرایند تحلیل و ارائه پیشنهادات جهت بهینه‌سازی کارآمدتر استفاده می‌کند.

فناوری Transmetrics علاوه بر قادر ساختن شرکت‌ها برای کسب درآمد بیشتر از فضای حمل و نقل استفاده نشده‌شان، از تعداد وسایل حمل و نقل مورد نیاز در ناوگان شرکت‌های لجستیک و هزینه اضافه برای تجهیزات، سوخت و نگهداری می‌کاهد. در حالی که تمرکز اولیه این شرکت بر بازار حمل و نقل دریایی متمرکز بود، اکنون نرم افزار خود را برای تمام مدل‌های حمل و نقل و توزیع کالا بهینه کرده است.

این شرکت به تازگی اعلام کرده که «اسپیدی» (Speedy)، یکی از شرکت‌های پیشرو در صنعت پست بلغارستان، توانسته است با استفاده از تکنولوژی ترنس‌متریکز حدوداً ۷ تا ۹ درصد از هزینه‌های خود بکاهد.

0

بدون دیدگاه