انقلاب جدیدی در پول دیجیتال؟ Chia، رقیب دوست دار محیط زیست Bitcoin، معرفی شد

انقلاب جدیدی در پول دیجیتال؟ Chia، رقیب دوست دار محیط زیست Bitcoin، معرفی شد

پول دیجیتال چیا (Chia)، رقیب جدید و دوستدار محیط زیست بیت کوین (Bitcoin)، توسط خالق بیت تورنت (BitTorrent) در حال ساخت است. با لجیتو همراه باشید.

تولید یک بیت‌کوین به اندازه یک هفته نیاز یک خانه آمریکایی، برق مصرف می‌کند و برام کوهن (Bram Cohen)، برنامه نویس افسانه‌ای، قصد دارد این مشکل را حل کند. با در نظر گرفتن اینکه او پروتکل انتقال فایل همتا‌به‌همتا (peer-to-peer)  «بیت تورنت» را که مورد استفاده همگان است را ابداع کرده، شما باید او را جدی بگیرید.

کوهن به تازگی شرکتی با نام چیا نتورک (Chia Network) را راه‌اندازی کرده است که یک پول رمزنگاری شده دیجیتالی (پول دیجیتال) را عرضه خواهد کرد و بر خلاف بیت کوین که بخاطر برهان کار مصرف انرژی بالایی نیاز دارد، بر اساس دو برهان زمان و ذخیره‌سازی عمل می‌کند. در نهایت، چیا از فضای ذخیره سازی ارزان و استفاده نشده روی هارد درایو برای تأیید زنجیره بلوکی (Blockchain) خود استفاده می‌کند. کوهن در این خصوص گفته است:

ایده اصلی این است که برای حل مشکلات اصلی یک بیت‌کوین بهتر بسازیم.

دو مشکل اصلی که کوهن در بیت کوین می‌بیند در خصوص تأثیر آن بر محیط زیست و بی‌ثباتی ناشی از معدنچیان بیت‌کوینی است که با دسترسی به برق ارزانتر اعمال نفوذ بی‌نظیری دارند. برای تولید هر بیت کوین به محاسبات زمانبری نیاز است که به آن‌ها کاوش گفته می‌شود. این پول بین المللی تحت مدیریت هیچ بانکی نیست و می‌توان از آن برای خرید کالا، سهام، پول رایج و داد و ستد در هر جایی از جهان استفاده کرد.

هدف Chia حل هر دو مشکل است. بیت کوین از برهان کار برای تأییدزنجیره بلوکی استفاده می‌کند. استفاده از این روش به این دلیل است که ایجاد یک زنجیره بلوکی غیرواقعی بسیار گران تمام خواهد شد، چرا که نسبت به حالت واقعی کار اثبات شده کمتر خواهد بود. اما گذر زمان انگیزه بیشتری را برای کاوش بیت‌کوین توسط آن دسته از افرادی که با برق ارزان قیمت کار می‌کنند و از هوا برای خنک کردن پلتفرم‌های کاوشگر خود بهره می‌برند، بوجود می‌آورد.

چیا نتورک (Chia Network)، شرکت جدید برام کوهن، با هدف تولید پول رمزنگاری شده دیجیتالی (پول دیجیتال) سازگار با محیط زیست تأسیس شده است.

چیا نتورک (Chia Network)، شرکت جدید برام کوهن، با هدف تولید پول رمزنگاری شده دیجیتالی (پول دیجیتال) سازگار با محیط زیست تأسیس شده است.

در عوض چیا از برهان فضا در فضای موجود برای ذخیره اطلاعات بهره می‌برد که مردم اغلب به صورت عادی در اختیار دارند و می‌توانند از آن بدون پرداخت هزینه اضافی بهره‌ببرند. کوهن در این خصوص گفته است:

من اولین نفری نیستم که این ایده را مطرح می‌کند.

اما در واقع اجرا کردن این ایده نیازمند نوعی دانش کامپیوتری پیشرفته است که وی در آن مهارت دارد. پس از ابداع تورنتینگ (Torrenting) در اوایل دهه ۲۰۰۰ و کار مختصر روی پلتفرم فروش بازی استیم (Steam)، کوهن در بیت‌توررنت (BitTorrent) مشغول کار روی پروتوکول جدیدی برای انتقال همتا‌به‌همتای ویدیو بود، اما مدیریت نامناسب باعث از هم پاشیدن شرکت از درون شد. حال کوهن با راین سینگر (Ryan Singer)، مدیر ارشد عملیاتی تبادل زودهنگام بیت‌کوین در ترید هیل (Tradehill)، مشارکت می‌کند تا با جذب سرمایه در مرحله کشت ایده بر سرعت استخدام برای چیا بیافزایند. کوهن به این موضوع اشاره نکرد که موفق به جذب چه مقدار سرمایه شده‌اند اما گفت:

من نمی‌دانم که ما چه مقدار از آن را می‌خواهیم الان اعلام کنیم، اما این یک جذب سرمایه بسیار داغ بود.

هدف این تیم فروش زودهنگام چیا در سه ماهه دوم سال ۲۰۱۸ به همراه عرضه کامل ارز رمزنگاری شده تا انتهای سال ۲۰۱۸ است. هرچند کوهن گفت که این یک هدف بلند است. کوهن یک فن شناس با استعداد است اما متقاعد کردن مردم برای حرکت از بیت‌کوین به سمت این واحد پول دیجیتال جدید بیش از این‌ها نیاز دارد. او در این خصوص گفته است:

برنامه ما برای Chia این است که کارهای هوشمندانه بیشتری را در خصوص وضعیت حقوقی آن انجام دهیم و برخی اصلاحات فنی را که شروع نو برای ما امکان‌پذیر می‌کند را بکارگیریم.

هنوز برای اظهارنظر نهایی در مورد چیا زود است، اما حداقل یک نفر سعی دارد به جای غرولند کردن، پاسخی برای اثرات مخرب ارز رمزگذاری شده پیدا کند.

0

بدون دیدگاه