بررسی تأثیر رشد تجارت الکترونیک بر شرکت های توزیع کالا

بررسی تأثیر رشد تجارت الکترونیک بر شرکت های توزیع کالا

رشد روز افزون تجارت الکترونیک (e-Commerce) باعث شده است تا بخش زیادی از تعاملات شرکت‌های خدمات پیک (Courier Delivery Services) و توزیع کالا با مصرف کنندگان باشد. با لجیتو همراه باشید.

با توجه به اینکه هر روز تعداد بیشتری از افراد اقدام به خرید اینترنتی می‌کنند، کامیون‌های فدکس (FedEx) و سرویس پستی (Postal Service) هفت روز هفته در جاده هستند. این فقط در خصوص روزهای کاری نیست، این ارسال‌ها هر روز انجام می‌شوند.

FedEx در یکی از تبلیغات‌های خودش یک کار غیر معمول را امتحان کرد. آن‌ها این کار را در یک دفتر شلوغ انجام ندادند. در این تبلیغ اثری از کامیون‌های شناخته شده آنها یا حتی یک بسته محصول هم نبود.

در عوض آنها تصویری خندان از درو برس، بازیکن تیم فوتبال آمریکایی نیواورلئان سینتس، به صدا درآمدن زنگ در و اپلیکیشن در مقابل دیدگان یک صاحبخانه از همه جا بی‌خبر را به تصویر کشیدند. پیام آنها ساده بود. راج سابرامانیام، مدیر بازاریابی و ارتباطات FedEx گفت:

این تبلیغ برای این است که خریدار بداند می‌تواند بر سرنوشت بسته خودش کنترل داشته باشد.

بخش فزاینده‌ای از مشتریان آنها را مصرف‌کنندگان تشکیل می‌دهند. همچنان که دوران خرید تعطیلات پایان سال در حال نزدیک شدن است و خریدهای اینترنتی در حال افزایش است، سه غول ارائه دهنده خدمات پخش و توزیع کالا و بسته‌های پستی آمریکا یعنی FedEx، یونایتد پارسل سرویس (United Parcel Service) و سرویس پستی ایالات متحده (United States Postal Service) مجبور هستند راهبردهای جدیدی را برای پاسخ دادن به خواسته‌های خریداران اتخاذ کنند.

انتظار می‌رود که ۶۵ درصد از بسته‌های ارسال شده توسط شرکت‌های توزیع کالا در سال 2017 مستقیماً به درب منازل ارسال شوند.

انتظار می‌رود که ۶۵ درصد از بسته‌های ارسال شده توسط شرکت‌های توزیع کالا در سال ۲۰۱۷ مستقیماً به درب منازل ارسال شوند.

این تا حدودی نشان دهنده حرکت ارائه دهندگان اصلی خدمات بسته‌بندی (بخصوص FedEx و U.P.S) که به طور سنتی بر تعاملات خودشان با خرده‌فروشان و ارتباطات بنگاه‌-به-بنگاه متمرکز بودند، است. سرویس پست از سال ۱۹۷۲ سرویس ملی نامه رسانی آمریکا بوده است، اما با این وجود ارسال بسته‌ها به یکی از بخش‌های مهم کاری آنها تبدیل شده است.

اما با توجه به اینکه انتظار می‌رود حجم مبادلات تجارت الکترونیک در سال جاری برای اولین بار به بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار برسد، بر اساس تحقیقی که توسط ادوب (Adobe) انجام شده است، یک نفر باید مسئولیت رساندن تمام این اجناس به درب منزل خریداران را عهده‌دار شود. این روزها نسبت به هر زمان دیگری رقابت بیشتری بر سر به انجام رساندن بخش پایانی فرایند خرید اینترنتی، یعنی توزیع کالا، وجود دارد. شرکت‌هایی نظیر اوبر (Uber)، پست‌میتز (Postmates) و لیزرشیپ (LaserShip) سعی دارند در بخش تحویل کالا وارد شوند و این در حالی است که آمازون نیز ممکن است به زودی سرویس توزیع کالای خودش با نام سلر فلکس (Seller Flex) را معرفی کند.

این موضوع باعث شده است که برخی از ارائه دهندگان خدمات پیک مجدداً در خصوص خدماتی که ارائه می‌دهند و نحوه دریافت پیامشان توسط خریداران مختلف فکر کنند. به گفته جیمز کوچران، معاون اول و مدیر ارشد بخش امور مشتریان و بازاریابی سرویس پستی، در بیشتر ایام سال این شرکت تلاش دارد برندهای تجارت الکترونیک و توزیع کالا را در تبلیغات نمایش دهد. اما الان و در اوج فصل خرید تأکید آنها بر خانواده‌ها و روابط محلی است. وی گفته است:

این وقت از سال ما در حیاط خانه‌ها هستیم. در بقیه ایام سال ما در انبارها هستیم.

U.P.S انتظار دارد که ۷۵۰ میلیون بسته از روز شکرگذاری تا آغاز سال جدید ارسال شوند که ۵ درصد بیشتر از سال گذشته است. انتظار می‌رود که ۶۵ درصد از این بسته‌ها مستقیماً به درب منازل ارسال شوند که تقریباً مشابه آمار سال گذشته است. این موضوع باعث شده است که ابتکارات گوناگونی با هدف تحت تأثیر قرار دادن «مصرف کننده نهایی» در حال شکل‌گیری باشند.

برای مثال در حالی که حجم تبلیغات در طول سال یکسان باقی مانده است شرکت U.P.S، سرویس پست که از سال ۱۹۷۲ سرویس ملی نامه رسانی آمریکا بوده است، تلاش کرده است برخی از پیشنهادهای مرتبط با تجارت الکترونیک خودش را از طریق افزایش تبلیغات دیجیتالی پررنگ‌تر کند. از جمله آنها می‌توان به خدمات U.P.S همچون «نقطه دسترسی» (Access Point)، که به خریدار اجازه می‌دهد بسته‌های خود را از داخل قفسه‌هایی که در مکان‌هایی خاص قرار گرفته‌اند بردارند؛ ارسال در تعطیلات آخر هفته؛ و برنامه‌ای خاص که به خریداران اجازه می‌دهد راحت‌تر کالای خریداری شده را برگشت بزنند. لویس دجیان، مدیر ارشد بازاریابی خرده فروشان U.P.S، در این خصوص گفته است:

ما به تمام مراحل تعامل خریداران با فروشگاه‌ها از لحظه جستجو، خرید، پرداخت، ارسال و در نهایت برگشت محصول نگاه کردیم. هنگامی که ما نیازهای یک فروشگاه اینترنتی (Online Store) را بررسی کردیم، متوجه شدیم که خدمات لجستیک در جهت عکس هم برای خریداران اهمیت دارد.

U.P.S چند سال پیش در نظر داشت به دلایل مالی به سرویس تحویل کالای خود در تعطیلات آخر هفته (شنبه) پایان دهد. اما اکنون و همزمان با افزایش فروش پایان سال پست حتی شنبه‌ها هم سرویس توزیع کالا را در شهرهای بزرگ هم ارائه می‌دهد. پیش‌بینی می‌شود که در دسامبر سال ۲۰۱۷ حدوداً ۶ میلیون بسته ارسال شود. کوچران در این ارتباط گفت:

اکنون همه یک انتظار جدید دارند. ارائه خدمات تحویل کالا به مشتری در هفت روز هفته، یک عامل برتری برای ما است. ما در خصوص روزهای کاری صحبت نمی‌کنیم. ما هر روز توزیع کالا داریم.

متخصصین بخش خدمات پیک و توزیع کالا (Courier Delivery Services) انتظار ندارند که ورود آمازون (Amazon) به این بخش در تجارت FedEx یا U.P.S خللی وارد کند.

متخصصین بخش خدمات پیک و توزیع کالا (Courier Delivery Services) انتظار ندارند که ورود آمازون (Amazon) به این بخش در تجارت FedEx یا U.P.S خللی وارد کند.

به گفته اتحادیه ملی خرده فروشان آمریکا امسال نسبت به هر زمان دیگری افراد بیشتری در نظر دارند خرید اینترنتی انجام دهند (۵۹ درصد) و همین الان هم برخی نارسایی‌ها در این بخش رخ داده است. همزمان ساتیش جیندل، موسس گروه مشاور SJ که به شرکت‌های لجستیک و حمل و نقل (Logistic) مشاوره می‌دهد، گفت که انتظار ندارد آمازون (Amazon) تهدیدی جدی برای سرویس دهندگان فعلی این صنعت باشد. اما او معتقد است که افزایش انفجاری درخواست‌‌های تحویل کالا کاتالیزور یک تغییر خواهد بود. او گفت:

اگر آنها این کار را انجام ندهند، شرکت‌های کوچک متعددی وجود دارند که وارد این تجارت خواهند شد و بسیار خوشحال می‌شوند که شنبه‌ها و یکشنبه‌ها کار ارسال بسته‌ها را انجام دهند. این باعث خواهد شد که یک پویایی جدید در صنعت توزیع کالا ایجاد شود.

به اعتقاد دجیان آمازون یک مشتری بالقوه و تعاملپذیر برای U.P.S است. او می‌گوید:

همچنانکه ما [و آمازون] با راهبردهای متفاوت خودمان به پیش می‌رویم، برخی اوقات جلساتی را با یکدیگر برگزار می‌کنیم. ما روابط خوبی داریم.

اما باز هم بدون در نظر گرفتن آمازون، ارائه دهندگان سرویس‌ توزیع کالا با تقاضاهای در حال تغییر کاربران مواجه هستند. کوچران در اینباره می‌گوید:

پیشتر ارسال کالا فقط در روزهای کاری انجام می‌شد. یا اینطور بود که شما خریدی را انجام می‌دادید و ارسال آن بین ۵ تا ۷ روز طول می‌کشید. اما اکنون انتظارات تغییر کرده است.

0

بدون دیدگاه