۷۸ درصد از خریداران نوردیک از خارج از کشور خرید میکنند

در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۵، ۷۸ درصد از مصرفکنندگان نوردیک (شمال اروپا) سفارش آنلاین خود را در فروشگاهی خارج از کشور ثبت کردند. در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۲۴، این میزان ۴ درصد افزایش داشته است. برای اکثر مصرفکنندگان در کشورهای نوردیک، خرید فرامرزی با قیمتهای پایینتر همراه است.
این دادهها از جدیدترین گزارش «تجارت الکترونیک در نوردیک – پاییز ۲۰۲۵» که توسط PostNord منتشر شده، به دست آمده است. این گزارش بینشی از رفتار مصرفکننده در منطقه ارائه میدهد. در ماههای آگوست و سپتامبر ۲۰۲۵، در مجموع ۴۰۰۰ پاسخدهنده بین ۱۸ تا ۷۹ سال مورد نظرسنجی قرار گرفتند. پاسخدهندگان از کشورهای دانمارک، فنلاند، نروژ و سوئد بودند.
۸۳ درصد از پاسخدهندگان به صورت آنلاین خرید کردند
به طور کلی ۸۳ درصد از مصرفکنندگان نوردیک در ۳۰ روز گذشته خرید آنلاین انجام دادهاند. این سهم به اندازه گزارش بهار است که در اوایل سال ۲۰۲۵ منتشر شد. در آن نسخه ۷۳ درصد از مصرفکنندگان در نوردیک در ۱۲ ماه گذشته خرید فرامرزی انجام داده بودند.
دلایل خرید آنلاین از خارج
در این جدیدترین گزارش، ۷۸ درصد از مصرفکنندگان در منطقه در ۱۲ ماه گذشته چیزی را به صورت آنلاین از خارج از کشور خریداری کردهاند. رایجترین دلیل برای خرید از خارج، قیمتهای پایینتر است. چین همچنان محبوبترین مقصد برای سفارشهای فرامرزی است.
با این حال، کشورهای همسایه نوردیک نیز در حال پیشرفت هستند. به ویژه سوئد و دانمارک که بیشتر با قیمتهای پایینتر و طیف متنوعی از محصولات شناخته میشوند.

روندهای تجارت الکترونیک در کشورهای نوردیک (پاییز ۲۰۲۵)
تجارت الکترونیک در نروژ قویترین رشد را نشان میدهد
در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، تجارت الکترونیک در نروژ قویترین رشد را در بین کشورهای نوردیک نشان داد و ۱۴٫۷ درصد افزایش یافت. سوئد با افزایش ۹ درصدی در خردهفروشی آنلاین در رتبه دوم قرار دارد. در همان زمان، فروش آنلاین دانمارک ۸٫۱ درصد افزایش یافت. تجارت الکترونیک فنلاند در مقایسه با سایر کشورهای نوردیک ضعیفترین رشد را داشت و ۲٫۲ درصد افزایش یافت.
۸۷ درصد از تجربه پرداخت آنلاین راضی هستند
آخرین باری که آنها به صورت آنلاین خرید کردند، ۸۷ درصد از مصرفکنندگان از تجربه پرداخت (Checkout) خود راضی بودند. مهمترین عناصر برای آنها دسترسی به روشهای پرداخت ترجیحی، اطلاعات تحویل شفاف و یک فرآیند پرداخت امن و قابل اعتماد است.
تفاوتهایی بین مصرفکنندگان هر کشور وجود دارد. برای مثال، برای نروژیها، امکان استفاده از روش پرداخت ترجیحیشان مهمترین مسئله است. در همین حال، فنلاندیها و سوئدیها اهمیت بیشتری به اطلاعات تحویل شفاف میدهند.
تجارت مجدد (Recommerce) توسط مصرفکنندگان جوان هدایت میشود
تجارت مجدد (خرید و فروش کالای دست دوم) در حال محبوبتر شدن است، زیرا ۲۲ درصد از مصرفکنندگان نوردیک گفتند که امسال بیشتر از سال گذشته کالاهای دست دوم خریدهاند. نزدیک به هفت نفر از هر ۱۰ مصرفکننده نوردیک (۶۶ درصد) امسال کالاهای دست دوم خریده یا فروختهاند.
در میان مصرفکنندگان جوانتر (۱۸ تا ۲۹ سال)، این سهم بسیار بالاتر است. حداقل ۹۲ درصد از مصرفکنندگان در آن رده سنی یک کالای دست دوم را به صورت آنلاین خریداری کردهاند. محبوبترین پلتفرمهای دست دوم در منطقه، فیسبوک مارکتپلیس (Facebook Marketplace)، وینتد (Vinted) و تریدرا (Tradera) هستند.
دیدگاه شما