صدور اینترنتی گذرنامه

10 ماه پیش
صدور، تعویض و تمدید اینترنتی گذرنامه

گذرنامه یا پاسپورت یکی از مدارک شناسایی رسمی فردی است که دولت ایران برای شهروندان خود صادر می‌کند. گذرنامه یک مدرک پذیرفته شده جهانی است و ورود و خروج قانونی میان کشورهای دیگر تنها با داشتن گذرنامه امکان‌پذیر است. زمانی که قصد مسافرت به کشور دیگری را داشته باشید باید با استفاده از گذرنامه خود از دولت آن کشور اجازه ورود و تردد در خاکش را دریافت کنید. دولت کشور مقصد با صدور روادید یا ویزا و الصاق آن به گذرنامه، به شما اجازه می‌دهد وارد خاک آن کشور شوید.

صدور روادید به معنی پذیرش امنیت و حقوق شما از سوی کشور صادرکننده است و از سوی دیگر دولت ایران از طریق گذرنامه می‌تواند پیگیر امنیت و حقوق شما در کشور مقصد باشد.

در این مطلب راهنمای ثبت نام الکترونیکی گذرنامه و درخواست غیرحضوری پاسپورت را شرح می‌دهیم.

پیش از راه‌اندازی دفاتر خدمات الکترونیکی پلیس+۱۰، دریافت گذرنامه از طریق مراجعه حضوری به پليس مهاجرت و گذرنامه نیروی انتظامی ایران و ارائه مدارک مورد نیاز و طی مراحل کاغذبازی آن انجام می‌شد.

درخواست گذرنامه از دفاتر پلیس+۱۰

بعد از راه‌اندازی دفاتر پلیس+۱۰ در کشور، درخواست گذرنامه از طریق مراجعه حضوری به این دفاتر و ارائه مدارک هویتی، عکس ۳در۴ و پرداخت هزینه‌های مربوط به صدور گذرنامه امکان‌پذیر شد. اما در حال حاضر و با گسترش خدمات دولت الکترونیک و گسترش استفاده شهروندان از اینترنت امکان ثبت نام اینترنتی گذرنامه با عنوان درخواست الکترونیکی گذرنامه یا دریافت غیرحضوری گذرنامه به وجود آمده است.

ثبت نام اینترنتی پاسپورت

پليس مهاجرت و گذرنامه فراجا با هدف توسعه خدمات الکترونیکی دولت و کاهش مراجعه حضوری شهروندان به دفاتر خدمات الکترونيک انتظامی، سامانه ثبت نام اینترنتی درخواست گذرنامه الکترونیکی egozar.epolice.ir را راه‌اندازی کرد. سایت ثبت نام اینترنتی درخواست گذرنامه الکترونیکی به آدرس egozar.epolice.ir راه‌اندازی شده است تا امکان صدور گذرنامه الکترونیکی ایرانیان را بدون مراجعه حضوری فراهم کند. همه افراد دارای شرایط واجد الشرایط می توانند برای ثبت نام اینترنتی درخواست پاسپورت الکترونیکی به این سایت مراجعه کنند.

گذرنامه الکترونیکی یا گذرنامه بيومتريکی ایرانیان چیست؟

گذرنامه الکترونیکی دارای فناوری بیومتریکی (فناوری زیست‌سنجی) و یک ریزپردازنده است که در پشت جلد آن قرار دارد و اطلاعات مرتبط به دارنده گذرنامه به صورت دیجیتالی در آن ثبت می‌شود. کشور ایران از اواخر سال ۱۳۸۸ از فناوری گذرنامه الکترونیکی استفاده می‌کند و برای شهروندان با رعایت استانداردهای سازمان ایکائو (ICAO) گذرنامه صادر می‌کند.

نحوه ثبت نام اینترنتی و غیرحضوری گذرنامه

با توجه به اهمیت گذرنامه و امکان سوء استفاده از آن حضور شخص متقاضی به هنگام ثبت درخواست دریافت گذرنامه، حتی گذرنامه موقت، در دفاتر پلیس ۱۰+ الزامی بود. بعد همه‌گیری جهانی بیماری کرونا پلیس مهاجرت و گذرنامه فراجا (ناجا سابق) طرح دریافت غیرحضوری گذرنامه را اجرایی کرده و سایت egozar.epolice را برای دریافت غیرحضوری گذرنامه راه‌اندازی نمود.

در وب‌سایت اینترنتی egozar.epolice امکان ثبت درخواست الکترونیکی گذرنامه فراهم شده است.

بعد از وارد کردن آدرس اینترنتی egozar.epolice.ir در مرورگر سیستم یا موبایل خود به صورت خودکار به صفحه ورود پنجره واحد خدمات فراجا به آدرس sakha.epolice هدایت (ریدایرکت) می‌شوید. بنابراین باید در این سایت ثبت نام کنید.

بعد از ثبت نام در سامانه احراز هویت خدمات انتظامی می‌توانید با کد ملی و رمز عبور انتخاب شده وارد شوید. بعد از ورود به سامانه در درخواست غیرحضوری گذرنامه، از منوی سمت راست از گزینه خدمات پلیس مهاجرت و گذرنامه، گزینه درخواست صدور یا تمدید گذرنامه را انتخاب کنید.

از منوی سمت راست از گزینه خدمات پلیس مهاجرت و گذرنامه، گزینه درخواست صدور یا تمدید گذرنامه را انتخاب کنید.

از منوی سمت راست از گزینه خدمات پلیس مهاجرت و گذرنامه، گزینه درخواست صدور یا تمدید گذرنامه را انتخاب کنید.

حالا باید مراحل ثبت درخواست صدور یا تمدید گذرنامه را به ترتیب نمایش داده شده طی کنید.

در این مرحله، اطلاعات فردی خود را به همراه نکاتی درباره دریافت غیرحضوری گذرنامه مطالعه کرده و گزینه موافقم را جهت رفتن به مرحله بعد انتخاب کنید.

درخواست غیرحضوری گذرنامه از اپلیکیشن پلیس من

در حال حاضر، ثبت نام و تمدید گذرنامه از طریق اپلیکیشن پلیس من، که برای متقاضیان فراهم شده بود و شما می‌توانستید با نصب این اپلیکیشن و ثبت درخواست خود، در کمتر از یک هفته نسبت به دریافت گذرنامه خود اقدام نمایید، امکان‌پذیر نیست.

دانلود فرم گذرنامه پلیس + ۱۰

بعد از صدور گذرنامه، فیزیک پاسپورت از طریق پست برای شما ارسال می‌شود. برای پیگیری آن مقاله راهنمای پیگیری گذرنامه در پست با کد ملی را در بلاگ لجیتو مطالعه کنید.

تعویض گذرنامه اربعین بدون نیاز به مراجعه حضوری

براساس توافق وزارت ارتباطات با پلیس برای تعویض گذرنامه اربعین نیاز به مراجعه حضوری نیست. با احراز هویت در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، برخط کارها انجام می‌گیرد و گذرنامه توسط پست ارسال می‌شود.

0

بدون دیدگاه