پول دیجیتال چطور می تواند برای تجارت الکترونیک مفید باشد؟

پول دیجیتال چطور می تواند برای تجارت الکترونیک مفید باشد؟

در این مقاله به بررسی اثر استفاده شرکت‌های تجارت الکترونیک (e-Commerce) از پول دیجیتال (Digital Currency) و بیت‌کوین (Bitcoin) خواهیم پرداخت. با لجیتو همراه باشید.

هدف شرکت تجارت الکترونیکی مانند اوراستوک (Overstock.com) از سرمایه‌گذاری روی ارز رمزنگاری شده (Cryptocurrencies) چیست؟ محبوبیت پول‌های رمزنگاری شده‌ای مانند بیت‌کوین امسال بسیار زیاد بود. سرمایه‌گذاران خصوصی و ناشناس بیت کوین امسال شاهد رشد فوق سریع ارزش این پول دیجیتال تا ۷۰۰۰ دلار بودند و احتمالاً دیگر پول‌های دیجیتال نیز این روند را ادامه خواهند داد.

در سال ۲۰۱۴ اوراستوک به اولین خرده فروش عمده‌ای تبدیل شد که بیت‌کوین را به عنوان وجه مبادلاتی قبول کرد. پس از آن در ماه گذشته بود که آنها با راه‌اندازی پیشنهاد اولیه سکه عضویتشان در بورس اوراق بهادار ارز‌های دیجیتال را اعلام کردند. چرا یک شرکت خرده فروشی خود را برای تجارت ارز رمزنگاری شده آماده می‌کند؟ در ادامه به بررسی برخی از دلایل علاقمندی شرکت‌های آینده نگر برای انجام معاملات با پول دیجیتال خواهیم پرداخت.

بازار پول دیجیتال داغ است

ارزش بازار (Market Cap) کلی تمام ارزهای رمزنگاری شده در سال گذشته حداقل ۸۰۰ درصد رشد داشته است. سرمایه‌گذاران به طور فزاینده‌ای در حال پذیرفتن بیت‌کوین و آلت‌کوین‌ها (Altcoins)، پول‌های دیجیتالی کپی شده از بیت کوین، به عنوان سرمایه‌گذاری‌هایی بلند مدت هستند.

با بیشتر شدن اقبال سرمایه‌گذاران، شرکت‌های تجارت الکترونیک نیز در حال گراییدن به سمت پول‌ رمزنگاری شده هستند.

در سال ۲۰۱۴ اوراستوک به اولین خرده فروش عمده‌ای تبدیل شد که بیت‌کوین (Bitcoin)، پول دیجیتال، را به عنوان وجه مبادلاتی قبول کرد.

در سال ۲۰۱۴ اوراستوک به اولین خرده فروش عمده‌ای تبدیل شد که بیت‌کوین (Bitcoin)، پول دیجیتال، را به عنوان وجه مبادلاتی قبول کرد.

مزیت اولین وارد شوندگان به بازار پول دیجیتال

Pizza Hut اولین شرکت پذیرنده پرداخت آنلاین با کارت‌های اعتباری بود. آنها واحد تجارت الکترونیک خودشان را (PizzaNet) را در سانتاکروز و در سال ۱۹۹۴ راه‌اندازی کردند. فناوری آنها در آن زمان ملال آور بود اما حضور آنها به عنوان اولین شرکت در عرصه تجارت الکترونیک به یک مزیت رقابتی برایشان تبدیل شد.

بعلاوه، آنها به عادی‌ سازی ایده استفاده از پرداخت آنلاین با کارت‌های اعتباری کمک کردند. اکنون اتفاقات مشابهی برای مبادلات بیت‌کوین (Bitcoin) و آلت‌کوین (Altcoin) در حال وقوع است. خرده فروشانی چون اوراستوک، و هر شرکت دیگیری که ارز رمزنگاری شده را در روزهای ابتدایی آن به رسمیت بشناسند، از مزیت اولین وارد شونده به این بازار بهرمند خواهند شد.

«تد لندفر» یکی از بنیان‌گذاران پارتو نتورک (Pareto Network)، که منبعی بی‌طرف برای ارائه اطلاعات مربوط به پول دیجیتال است در این خصوص گفته است:

به کارگیری روش پرداخت نقدی جدید توسط یه خرده فروش حائز اهمیت، بر مقبولیت و تقاضا برای این ارز جدید خواهد افزود.

در ادامه این مطلب به بررسی اثر استفاده از پول دیجیتال بر کاهش احتمال تقلب در تجارت الکترونیک و کاهش هزینه‌های ناشی از تبادلات خواهیم پرداخت و به بیان دیگر مزیت‌های استفاده از این وجه مبادلاتی جدید اشاره خواهیم کرد.

همچنانکه توضیح داده شد امروزه برخی از شرکت‌های تجارت الکترونیک همچون اوراستوک (Overstock.com) در حال پذیرش بیت‌کوین به عنوان وجه پذیرفته شده در مبادلات خود هستند. در قسمت قبل در خصوص دلایل رو آوردن این شرکت‌ها به ارز رمزگذاری شده نیز پرداختیم که از جمله آنها می‌توان به رشد سرسام آور ارزش بیت‌کوین، هزینه کمتر تبادلات با ارز دیجیتال و همچنین کمتر بودن احتمال تقلب در صورت استفاده از پول دیجیتال اشاره کردیم. در ادامه به بیان دیگر دلایل استقبال از ارز رمزنگاری شده (Cryptocurrencies) خواهیم پرداخت.

کاهش بالقوه هزینه و تقلب

بر اساس گفته‌های Earn.com، سریعترین و ارزان‌ترین هزینه بیت‌کوین برابر است با ۳۱۰ ساتوشیس (Satoshis، واحد‌ پولی معادل ۱ میلیونیوم بیت‌کوین) یا ۰٬۲۲ دلار است. یک شرکت ارائه دهنده خدمات کارت اعتباری معمولاً بین ۱ تا ۳ درصد از حجم مبادلات را به عنوان کارمزد دریافت می‌کند. این باعث می‌شود که هزینه بیت‌کوین به صورت ذاتی ارزانتر از هزینه کارت‌های اعتباری باشد. بعلاوه، هنگام انجام معاملات با بیت‌کوین شما می‌توانید بسته به سرعت مورد نیازتان هزینه بالاتری یا پایین‌تری بپردازید.
بعلاوه، این واقعیت که کارت‌های اعتباری برای طرف دوم معاملات نیز هزینه‌هایی را به همراه دارند باعث می‌شود که استفاده از آنها ناخوشایندتر از قبل نیز بشود. بریان یانگ، مدیرعامل کویا لبز (Cuvia Labs)، در این خصوص گفته است: بعلاوه، این واقعیت که کارت‌های اعتباری برای طرف دوم معاملات نیز هزینه‌هایی را به همراه دارند باعث می‌شود که استفاده از آنها ناخوشایندتر از قبل نیز بشود. بریان یانگ، مدیرعامل کویا لبز (Cuvia Labs)، در این خصوص گفته است:

همواره یک رویارویی غیردوستانه بین تاجران و شبکه‌ی کارت‌های اعتباری سنتی وجود داشته است.

هزینه‌های بالا و استرداد وجه به منبع دائمی کشمکش‌ها در این بخش تبدیل شده‌اند. با استفاده از یک ارز رمزنگاری شده، هزینه‌ی مبادلات به طور قابل ملاحظه‌ای کمتر و واریز وجه نیز آنی خواهد بود. تنها مشکل از دید تاجران بکارگیری یک ارز جدید با ریسک ذاتی ناشی از نوسانات بازار و مخارج حسابداری است.

پشتیبانی شرکت‌های تجارت الکترونیک از بیت‌کوین می‌تواند به معنای هرچه بیشتر رسمیت یافتن پول دیجیتال در اقتصاد باشد.

پشتیبانی شرکت‌های تجارت الکترونیک از بیت‌کوین می‌تواند به معنای هرچه بیشتر رسمیت یافتن پول دیجیتال در اقتصاد باشد.

این در حالی است که حتی به بسیاری از حفره‌های امنیتی در خصوص مبادلات با کارت‌های اعتباری نیز اشاره‌ای نشده است. حتی کارت‌های هوشمند نیز قادر نیستند همچون ارزهای رمزنگاری شده آسیب‌پذیری کارت‌های اعتباری را با توجه به آسیب‌پذیری‌ و هزینه‌های بی‌وقفه همراه با کارت‌های اعتباری، بسیاری از تاجران مشتاقانه به دنبال یک جایگزین برای این روش پرداخت هستند.

پول دیجیتال توانایی ارائه برنامه‌های تشویقی را نیز دارد

بیت‌کوین و دیگر ارزهای رمزنگاری شده نیز می‌توانند برنامه‌های تشویقی ارائه دهند. برای مثال به برنامه‌های تشویقی متناوب که به مناسبت‌های مختلف برگزار می‌شوند فکر کنید. «اریک لامیسون وایت» (Eric Lamison White) بنیان‌گذار و مدیرعامل پارتو نتورک (Pareto Network) در این خصوص می‌گوید:

آنها می‌توانند بر اساس میزان تقاضی برای برنامه تشویقی مورد نظرشان امتیازهایی را در نظر بگیرند که دارای ارزش واقعی، قابل تبادل و تبدیل شدن به پول هستند.

یک چنین احتمالاتی هم اکنون در حال شناسایی هستند. برای مثال موناکو ویزا (Monaco Visa) کارتی از پیش پرداخت شده است که به شما اجازه می‌دهد بیت‌کوین و اتر (Ether) را خرج کنید. این برنامه‌ تشویقی ۲ درصد از تمام خریدها را باز می‌گرداند؛ فقط تصور کنید که اگر هیچ هزینه‌ای بابت ویزا کارت پرداخت نمی‌شد این برنامه تشویقی تا چه حد بهتر می‌شد. پول دیجیتال می‌تواند برنامه‌های تشویقی که هم اکنون نیز بسیار

قدرتمند هستند را جذاب‌تر کند. همچنانکه خریداران و تاجران بیشتری در حال پذیرش مبادلات با ارز رمزنگاری شده هستند، تبدیل آن‌ها به دارایی‌هایی قابل استفاده ساده‌تر خواهد شد.
روی هم رفته، زمینه برای حضور قدرتمند بیت‌کوین در دنیای واقعی آماده شده است. سرمایه‌گذاران همین الان هم از جهشی که به تازگی در ارزش بیت‌کوین رخ داد سود برده‌اند و هر روز بیشتر از قبل به این نتیجه می‌رسیم که پول دیجیتال اینجاست که بماند.

اوراستوک ممکن است یک قدم از دیگران جلوتر باشد، اما ما هنوز در روزهای ابتدایی تجارت الکترونیک رمزنگاری شده هستیم. الان زمان بسیار مناسبی برای شرکت‌های پیشرو در تجارت الکترونیک است تا معاملات خود را با استفاده از پول دیجیتال انجام دهند.

0

بدون دیدگاه