اروپا میزبان بیشترین تعداد دفاتر مرکزی غولهای تجارت الکترونیک است

از بین ۲۵۰ شرکت بزرگ تجارت الکترونیک جهان ۹۵ شرکت دفتر مرکزی خود را در اروپا مستقر کردهاند. این تعداد سه مورد بیشتر از مجموع دفاتر مرکزی در آمریکای شمالی و جنوبی است و به طور قابل توجهی بیشتر از آسیا است. در داخل قاره اروپا، آلمان بیشترین تعداد دفاتر مرکزی شرکتهای تجارت الکترونیک را میزبانی میکند.
این آمار بر اساس لیست جدید ECDB آلمان، ناشر مشهور آمار تجارت الکترونیک است. این ارقام نور جدیدی بر توازن قدرت بین قارههای مختلف در زمینه تجارت الکترونیک میاندازد.
دفاتر مرکزی تجارت الکترونیک در اروپا
با ۹۵ دفتر مرکزی از ۲۵۰ شرکت بزرگ تجارت الکترونیک جهان، قاره اروپا سهم اول و ۳۸ درصدی را در اختیار دارد. آمریکای شمالی و جنوبی با ۹۲ دفتر مرکزی (۳۷ درصد) در رده بعدی قرار دارند، در حالی که آسیا با ۵۷ دفتر مرکزی (۲۳ درصد) عقبتر است. استرالیا و اقیانوسیه شش دفتر مرکزی دارند، در حالی که آفریقا هیچ دفتری ندارد.
۳۸ درصد دفاتر مرکزی شرکتهای تجارت الکترونیک در اروپا هستند
آلمان با ۲۲ دفتر مرکزی، از جمله دفاتر مرکزی اوتو، زالاندو و About You، پیشتاز اروپا است. فرانسه و بریتانیا هر کدام با ۱۷ دفتر مرکزی در ردههای بعدی قرار دارند. روسیه که به عنوان بخشی از اروپا نیز محسوب میشود، هشت دفتر مرکزی دارد. هلند و سوئیس هر کدام پنج دفتر مرکزی دارند.

تعداد دفاتر مرکزی غولهای تجارت الکترونیک در قارههای مختلف
در سطح کشوری، ایالات متحده با ۸۰ دفتر مرکزی از ۲۵۰ دفتر مرکزی به اندازه یک سوم کل دفاتر، رهبر مطلق است. چین با ۱۷ دفتر مرکزی در رده بعدی است اما همان تعداد دفتر در فرانسه و بریتانیا قرار دارند. در حالی که بازار تجارت الکترونیک چین گسترده است، بسیار متمرکزتر از ایالات متحده و اروپا است.
طبق گفته ECDB، موقعیت مکانی یک شرکت، پایه و اساس موفقیت آن را میگذارد، زیرا زیرساختها و دسترسی به منابع نقش مهمی ایفا میکنند. با این حال، نگاه کردن به محل دفاتر مرکزی بازیگران تجارت الکترونیک، نقاط متمرکز دفاتر مرکزی را نشان میدهد، در حالی که اندازه واقعی تجارت الکترونیک را نادیده میگیرد.
بررسیها در ECDB نشان میدهد که اروپا در ۱۰ شرکت بزرگ تجارت الکترونیک جهانی، که توسط گروه علیبابا و پس از آن آمازون رهبری میشود، حضور ندارد. شش شرکت از ۱۰ شرکت برتر از آسیا و چهار شرکت از ایالات متحده هستند. گروه اوتو اولین نام اروپایی در این لیست در جایگاه ۱۹ است.
آمازون بازار آنلاین اروپا را رهبری میکند
آمازون اندازه تفاوت را نشان میدهد: این شرکت مستقر در ایالات متحده نه تنها رهبر بازار در منطقه خود است، بلکه بر بزرگترین بازارهای تجارت الکترونیک اروپا نیز تسلط دارد، صرف نظر از اینکه چند دفتر مرکزی سایر بازیگران بزرگ تجارت الکترونیک در آنجا واقع شدهاند.
نکته مهم دیگر اینکه مطالعه اخیر RetailX نشان داد که از هزار فروشنده آنلاین بزرگ در اروپا، تنها ۴۹ درصد دفاتر مرکزی خود را در این قاره دارند.
دیدگاه شما