مبادلات جهانی تجارت الکترونیک تا سال ۲۰۲۹ به ۱۱٫۴ تریلیون دلار افزایش مییابد
مبادلات تجارت الکترونیک جهانی تا سال ۲۰۲۹ به ۱۱٫۴ تریلیون دلار آمریکا خواهد رسید که رقم این پیشبینی طبق گزارشی که توسط Juniper Research، شرکت مستقر در انگلستان منتشر شد، ۶۳ درصد افزایش نسبت به ۷ تریلیون دلار تخمین زده شده در سال ۲۰۲۴ است.
یک محرک مهم این رشد، روشهای پرداخت جایگزین (APM) مانند کیف پولهای دیجیتال، پرداختهای حساب به حساب و روش اکنون خرید کن و بعدا پرداخت کن خواهد بود که رشد تجارت الکترونیک را در بازارهای نوظهور جهان تحریک خواهد کرد، همانطور که در گزارش نوشته شده توسط لوریان کارتر، تحلیلگر Juniper Research اشاره شده است. وی پیشبینی کرد که تا سال ۲۰۲۹، روشهای پرداخت جایگزین ۶۹ درصد از کل تراکنشهای تجارت الکترونیک جهانی را تشکیل خواهند داد.
گزارش افزود که با توجه به اینکه روشهای پرداخت جایگزین، پرداختهای تجارت الکترونیک را فراگیرتر میکنند، مصرفکنندگان بدون حساب بانکی در بازارهای نوظهور عادات خرید خود را به صورت آنلاین تغییر خواهند داد. این تغییر با افزایش سرمایهگذاری در اکوسیستمهای ارسال کالا، که ارسال سفارشات را عملیتر و ارزش سرمایهگذاری در تجارت الکترونیک را افزایش میدهد، تکمیل خواهد شد.
گزینههای پرداخت جایگزین به طور قابل توجهی رشد کردهاند و حجم تراکنشهای APM در بازارهای نوظهور از پرداخت با کارت بانکی پیشی گرفته است. با توجه به اینکه آنلاینشاپها به دنبال جذب کاربران و جغرافیای جدید هستند، باید ارائه روشهای پرداخت جایگزین را به عنوان یک استراتژی کلیدی برای دستیابی به این هدف در نظر بگیرند.
لو هاورتی، مالک Tank Retailer، یک فروشنده مخزن ذخیره سازی در اسپرینگفیلد، پنسیلوانیا، و تحلیلگر مالی سابق در صنعت بانکداری، اظهار داشت: «اعداد رشد تجارت الکترونیک واقع بینانه هستند.»
وی در گفتگویی با E-Commerce Times گفت: «آنها توسط یک تغییر اساسی در سطح راحتی مصرفکنندگان در استفاده از روشهای پرداخت جدید برای انجام خریدهای تجارت الکترونیک آنلاین همراه با مزایای صرفهجویی در هزینهها برای خریدهفروشان سنتی جهت انتقال از مدل گران قیمت سنتی به یک مدل تجارت الکترونیک ارزانتر با ساختار هزینه سبک موجودی، هدایت میشوند.»
رشد تجارت الکترونیک بدون اعتماد امکانپذیر نیست
هاورتی افزود که روشهای پرداخت جایگزین میتوانند به حمایت از رشد تجارت الکترونیک کمک کنند، تا زمانی که برای مصرفکنندگان و صاحبان کسبوکار قابل اعتماد باشند. بزرگترین محدودیت برای رشد تجارت الکترونیک، خطر کلاهبرداری است.
استفاده از کارت بانکی برای پرداخت درب منزل وجه سفارش به مصرفکنندگان اجازه میدهد تا به انجام خریدهای آنلاین اعتماد کنند چراکه در صورت عدم دریافت کالای خریداری شده نگران وجه پرداختی خود نخواهند بود. اگر روشهای پرداخت جایگزین در بازارهای نوظهور به مصرفکنندگان محافظت قوی در برابر کلاهبرداری ارائه ندهند، تمایلی به خرید آنلاین نخواهند داشت.
عدم اعتماد مشتری، رشد تجارت الکترونیک را متوقف خواهد کرد، بنابراین کسبوکارهای فین تک با ارائه روشهای پرداخت جایگزین، برندگان بزرگ در بازارهای آینده تجارت الکترونیک خواهند بود.
اریک شویخیت، مدیرعامل Link Money، یک شرکت فناوری مالی در سانفرانسیسکو، میگوید: «داشتن انواع مختلف روشهای پرداخت در تجارت الکترونیک بسیار مهم است زیرا مردم دوست دارند به روشهای مختلف پرداخت خود را انجام دهند.»
افراد زیادی هستند که به دلایل مختلف ممکن است نخواهند از کارت اعتباری یا کارت بانکی در سناریوهای خاص استفاده کنند. بنابراین روشهای پرداخت جایگزین میتوانند برای تکمیل یک تراکنش واقعی بسیار مهم باشند.
روشهای پرداخت جایگزین زیادی مانند پرداختهای حساب به حساب بسیار ارزانتر از روشهای جایگزینی مانند کارتهای اعتباری هستند. این روشها برای بازرگانانی که به دنبال صرفهجویی در هزینهها و در نهایت صرفهجویی در هزینههای مصرفکنندگان هستند بسیار مهم است.
کلید رشد تجارت الکتروینک در بازارهای در حال توسعه
روشهای پرداخت جایگزین برای رشد در بازارهای در حال توسعه، بهویژه با افزایش استفاده از تلفنهای هوشمند، بسیار مهم خواهند بود. به عنوان مثال، طبق گزارش Statista، انتظار میرود ضریب نفوذ تلفنهای هوشمند در آمریکای لاتین تا سال ۲۰۳۰ به ۹۲ درصد برسد، در حالی که این رقم در سال ۲۰۲۳، ۸۰ درصد بود.
استبان ساروبی، معاون آمریکای لاتین Paysafe، یک ارائهدهنده پرداختهای جهانی: «مصرفکنندگان ترجیحات پرداخت خاصی دارند و تلفنهای همراهی در دست دارند.»
تحقیقات اخیر Paysafe با عنوان Inside the Wallet نشان داد که ۳۷ درصد از مصرفکنندگان آمریکای لاتین هنگام پرداخت آنلاین بیشتر از یک سال پیش از کیف پولهای دیجیتال استفاده میکنند، و همین امر برای ۲۹ درصد از اروپاییها و ۲۵ درصد از آمریکای شمالی نیز صادق است. «و ۲۰ درصد از مصرفکنندگان آمریکای لاتین در ماه گذشته از انتقال بانکی استفاده کرده بودند، در حالی که این رقم در اروپا ۱۴ درصد و در ایالات متحده و کانادا ۸ درصد بود.
روشهای پرداخت جایگزین با ارائه گزینههای پرداخت متنوع که نیازهای جمعیت بدون بانک و کمبانک در آمریکای لاتین را برآورده میکند، تجارت الکترونیک را فراگیرتر خواهد کرد.
به دلیل اقتصاد غیررسمی و تجارت خیابانی، پول نقد هنوز بسیار رایج است. با این حال، اکثر مصرفکنندگان آمریکای لاتین به تلفن هوشمند دسترسی دارند و این کیف پولهای دیجیتال، انتقال بانکی و پول الکترونیکی را در هنگام پرداخت ضروری میکند. این روشها به مصرفکنندگانی که به بانکداری سنتی دسترسی ندارند اجازه میدهد تا در اقتصاد دیجیتال شرکت کنند و دسترسی آنها به کالاها و خدمات را افزایش دهند.
ساروبی اذعان کرد که موانع رشد تجارت الکترونیک در بازارهای در حال توسعه هنوز نیاز به غلبه دارند. رشد تجارت الکترونیک در آمریکای لاتین با موانعی از جمله دسترسی محدود به اعتبار و خدمات بانکی، عدم اعتماد به تراکنشهای آنلاین و چالشهای لجستیکی مانند زیرساختهای ارسال و توزیع کالای ناکارآمد مواجه شده است.
علاوه بر این، هزینه بالای تراکنشهای بینمرزی و نظارتهای پیچیده در کشورهای مختلف نیز مانع از گسترش شده است. بیشتر کشورها به مسائل اصلی پرداختهاند و پتانسیل بازار تجارت الکترونیک در منطقه آمریکالای لاتین را آزاد کردهاند.
مایکل چیئن، مدیرعامل و یکی از بنیانگذاران ۱۰۱ Pickleball در کلیولند تنسی، یک فروشنده تجهیزات پیکنبال که قصد دارد به بازارهای در حال توسعه گسترش یابد، موافق است که موانعی برای رشد تجارت الکترونیک در آن مناطق وجود دارد، اما افزایش استفاده از کیف پول دیجیتال و حساب به حساب پرداختها آماده است تا این بازارها را با ارائه روشهای پرداخت قابل دسترستر و ایمنتر، به ویژه در مناطقی با نفوذ کم کارت بانکی، متحول کند. این روند به معنای آن است که باید با ادغام روشهای پرداخت جدید در سیستمهای پرداخت خود سازگار شویم تا رقابتی بمانیم و به پایگاه مشتری گستردهتری دسترسی پیدا کنیم.
تکامل مداوم APMها احتمالا چشمانداز تجارت الکترونیک را شکل خواهد داد و بازرگانان را به نوآوری در روشهای پرداخت و اقدامات امنیتی برای پاسخگویی به نیازهای متنوع مشتریان سوق خواهد داد.
گزارش Juniper همچنین پیشبینی کرد که با ارائه روشهای پرداخت جایگزین از سوی pspهای بیشتر، ارائه گزینههای پرداخت مناسب به کاربران در هنگام پرداخت برای افزایش نرخ تبدیل مشتریان بسیار مهم خواهد بود.
PSPها باید با تنظیم گزینههای خرید با توجه به مکان و جمعیتشناسی مصرفکنندگان، رضایت مشتری را به حداکثر برسانند. PSPها میتوانند با همکاری با شرکتهای پرداخت محلی با دانش عمیق از ترجیحات مصرفکننده و پشتیبانی از گزینههای پرداخت منطقهای، این نرخهای تبدیل را به حداکثر برسانند.
تحقیقات Inside the Wallet Paysafe نشان داد که ۴۳ درصد از مصرفکنندگان جهانی گفتند که سبد خرید آنلاین خود را رها کردهاند زیرا روش پرداخت انتخابی آنها در دسترس نبود.
بازار پرداختهای تجارت الکترونیک در سراسر جهان به دنبال راحتی مصرفکننده و پرداخت روان است. بازرگانی که با نیازهای محلی سازگار میشوند، موقعیت خوبی برای تصرف این بازار رو به رشد خواهند داشت و به مصرفکنندگان بیشتری خدمات میدهند و نرخ تبدیل را افزایش میدهند.
ارزش مبادلات تجارت الکترونیکی ایران
ارزش حوزه تجارت الکترونیکی ایران ۶۰ میلیارد دلار است. امین کلاهدوزان، رئیس انجمن توسعه تجارت الکترونیکی میگوید در منطقه خاورمیانه وضعیت فعلی ایران قابل قبول است هرچند فرصتهای بسیاری هم پیش روی ماست که باید از آن استفاده کنیم. ایران از نظر رتبه تجارت الکترونیکی در منطقه دوم است. ترکیه با ۷۸ میلیارد دلار در رتبه اول و ایران با سهم ۶۰ میلیارد دلاری در رتبه دوم قرار دارد.
دیدگاه شما