۱۰ دلیل اصلی شکست کسب و کارهای اینترنتی نوپا

5 سال پیش
۱۰ دلیل اصلی شکست کسب و کارهای اینترنتی نوپا

جالب است بدانید بر اساس آمار و ارقام ۹۰ درصد از کسب و کارهای اینترنتی نوپا در همان ۱۲۰ روز اول پس از راه اندازی شکست می‌خورند. خب اولین سوالی که بعد از فهمیدن چنین آماری به ذهن می‌رسد این است که چه چیزهایی باعث می‌شود یک استارتاپ فعال در زمینه تجارت الکترونیکی موفق نشود؟

برای پاسخ دادن به این سوال با لجیتو همراه باشید تا با بررسی آمار و ارقام نگاهی بیاندازیم به ۱۰ مورد از بیشترین دلایلی که یک استارتاپ تجارت الکترونیکی را با شکست مواجه می‌کنند.

قبل از هر چیز باید بدانیم با وجود اینکه بسیار گفته شده و ما نیز در ابتدای همین نوشتار اشاره کردیم، ۹۰ درصد از استارتاپ ها، ۱۲۰ روز پس از اعلام حضور شکست می‌خورند، اما هیچگونه شواهد اثبات شده‌ای برای این ادعا وجود ندارد. در واقع بر اساس آماری که کمیسیون اروپا ارائه داده است، حدود ۸۱ درصد از شرکت‌ها تنها یک سال فعالیت می‌کنند.

چرا شرکت های فعال در حوزه تجارت الکترونیک شکست می‌خورند؟

به طور کلی هنوز هم بسیاری از شرکت های تجارت الکترونیک تنها یک سال عمر می‌کنند و هر یکی به دلایل مختلف کرکره کسب و کارشان را پایین می‌کشند. اما چرا این اتفاق تلخ رخ می‌دهد؟

نهاد بازاریابی دیجیتال Marketingsignals با پژوهش و مصاحبه در میان ۱۲۵۳ بنیانگذار استارتاپ در انگلستان و بررسی نتایج حاصل از آن، لیستی از ۱۰ دلیل اصلی شکست این استارتاپ‌ها تهیه کرده است.

مهمترین علت شکست یک استارتاپ eCommerce، ضعف در بازاریابی آنلاین است. عامل بعدی دیده نشدن در نتایج جستجوها در موتورهای جستجو است، چراکه در بررسی Marketingsignals، ۳۷ درصد از استارتاپ های مورد بررسی از عدم توانایی رقابت برای فروش و بازاریابی آنلاین محصولاتشان به عنوان علت شکستشان نام برده اند. همچنین ۳۵ درصد از آن‌ها به این واقعیت اشاره کرده اند که کسب و کار اینترنتی‌شان به اندازه کافی در موتورهای جستجو دیده نشده است و همین موضوع عاملی برای عدم موفقیت کسب و کارشان بوده است.

اتمام منابع مالی استارتاپ، کابوس بنیان گذاران

عده زیادی از پاسخ دهندگان این مصاحبه علت شکست خود را نبود یا ضعف بازار فروش مناسب برای محصولات یا خدماتشان معرفی کرده‌اند. اما ۳۲ درصد از آن‌ها اتمام منابع مالی برای سرپا نگه داشتن کسب و کار و توسعه آن را دلیل بسیار مهمی برای پایان دادن به استارتاپشان معرفی کرده اند.

از وجود بازار مناسب برای محصول یا سرویس خود مطمئن شوید

به گفته گرت هول، مدیرعامل Marketingsignals، حضور فعال آنلاین از راه بازاریابی آنلاین و دیده شدن در موتورهای جستجو مانند گوگل و بینگ یکی از پایه های اصلی تجارت الکترونیک است که کسب و کارهای اینترنتی برای فروش بیشتر محصولات و خدماتشان باید به آن توجه کنند.

اینکه صاحبان کسب و کارهای اینترنتی پیش از شروع فعالیت برای بازاریابی آنلاین کسب و کارشان یک چارچوب دقیق مشخص کنند تا در آینده بر مبنای آن گام بردارند، بسیار حائز اهمیت است. این چارچوب‌ها باید شامل سئو وبسایت، تقویت چگالی کلمات کلیدی معرف کسب و کار، استراتژی بازاریابی آنلاین و همچنین حصول اطمینان از وجود بازار مناسب برای عرضه محصولات و خدماتشان است.

 

در جدول زیر ۱۰ دلیل اصلی شکست کسب و کارهای اینترنتی نوپا که بر اساس نتایج بدست آمده از پژوهش شرکت Marketingsignals در انگلستان بدست آمده را مشاهده می‌کنید.

۱ بازاریابی آنلاین ضعیف ۳۷%
۲ دیده نشدن در صفحات اول موتورهای جستجو ۳۵%
۳ نبود یا کمبود بازار برای ارائه محصولات یا خدمات ۳۵%
۴ اتمام منابع مالی ۳۲%
۵ اشکال در قیمت گذاری ۲۹%
۶ خارج شدن از دور رقابت ۲۳%
۷ کسب و کارهای بزرگ سهم زیادی از بازار را تصاحب کرده‌اند ۱۹%
۸ ضعف در خدمات پس از فروش به مشتریان ۱۶%
۹ تیم ضعیفی اطرافشان است ۱۴%
۱۰ انتخاب اشتباه محصول و عدم قبول آن در بازار ۱۱%
0

بدون دیدگاه