رشد ۱۶ درصدی صنعت تجارت الکترونیک اسپانیا در سال ۲۰۲۳

رشد 16 درصدی صنعت تجارت الکترونیک اسپانیا در سال 2023

صنعت تجارت الکترونیک اسپانیا در سال ۲۰۲۳ به بیش از ۸۴ میلیارد یورو رسید که نشان دهنده رشد ۱۶٫۳ درصدی در مقایسه با سال ۲۰۲۲ است. بیشتر تراکنش‌های تجارت دیجیتال اسپانیا مربوط به خرید و فروش‌های بین‌المللی است. در سه ماهه ابتدایی سال ۲۰۲۴، اسپانیایی‌ها نزدیک به ۶۰ درصد از پولی که برای خرید آنلاین خرج کرده‌اند از آنلاین‌شاپ‌های خارج از این کشور خرید کرده‌اند یا از خدمات خارج از این کشور استفاده کرده‌اند.
این آمار بر اساس داده‌های CNMC (Comisión Nacional de los Mercados y la Competencia)، بازار ملی و مرجع رقابت در اسپانیا است. برای ترویج تجارت الکترونیک، این سازمان تجزیه و تحلیل بازار را در میان سایر فعالیت‌ها انجام می‌دهد.

CNMC از تعریف گسترده‌ای از تجارت الکترونیک در اسپانیا استفاده می‌کند. در این میان، آژانس‌های مسافرتی و اپراتورهای تور مسافرتی بزرگ‌ترین بخش را تشکیل می‌دهند که ۸٫۵ درصد از کل تجارت الکترونیکی را در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۳ به خود اختصاص داده‌اند. پوشاک با سهم ۷٫۳ درصدی سالانه حدود ۶ میلیارد یورو تراکنش آنلاین دارد، و حمل‌ونقل هوایی با ۵٫۵ درصد سهم رتبه سوم را به خود اختصاص می‌دهد.

از نظر تعداد خریدهای دیجیتال، شرط‌بندی ورزشی پیشتاز است. در سه ماهه آخر سال ۲۰۲۳ اسپانیایی‌ها ۴۳۲ میلیون تراکنش آنلاین در سایت‌ها و اپلیکیشن‌های شرط‌بندی هزینه کرده‌اند که نشان دهنده رشد بیش از ۱۵ درصدی است.

در سه ماهه آخر سال ۲۰۲۳، تنها ۴۰٫۱ درصد از تراکنش‌های آنلاین در زیست‌بوم فناوری دیجیتال خود اسپانیا انجام شده است و ۵۹٫۹ درصد باقیمانده به سمت آنلاین‌شاپ‌ها و سرویس‌های خارجی سرازیر شده است. مبلغ تراکنش‌های تجارت الکترونیک اسپانیا در سه ماه ابتدای سال ۲۰۲۴ به ۱۳٫۶ میلیارد یورو می‌رسد که بیشتر آن صرف فروشندگان سایر کشورهای اتحادیه اروپا شده است. مصرف کنندگان اسپانیایی مخصوصا فروشگاه های آنلاین سایر کشورهای عضو را برای خرید پوشاک خود ترجیح می‌دهند.

تراز تجاری منفی صنعت تجارت الکترونیک اسپانیا

سهم هزینه‌های برون‌مرزی تراکنش‌ّای آنلاین اسپانیایی‌ها در حال رشد است. رشدی که ۱۹ درصد در سال براورد می‌شود. در همین حال صاحبان کسب‌وکارهای آنلاین اسپانیایی نیز به طور فزاینده‌ای از مشتریان خارجی درآمد کسب می‌کنند ولی حجم این درآمدها کم است. در واقع میزان پولی که از اسپانیا به دیگر کشورها سرازیر می‌شود خیلی بیشتر از پولی است که به اسپانیا وارد می‌شود و این نشان دهنده تراز تجاری منفی اسپانیا در صنعت تجارت الکترونیک است.

فعالیت آمازون در صنعت تجارت الکترونیک اسپانیا

آمازون بزرگترین بازیگر در بازار دیجیتال اسپانیا است. سال گذشته به لطف فعالیت‌های آمازون در این کشور، درآمد ناخالص سالانه ۷٫۱ میلیارد یورویی برای این شرکت آمریکایی ثبت شده است.

 

0

بدون دیدگاه