بررسی تأثیر هوش مصنوعی بر ساختار جدید تجارت الکترونیک

بررسی تأثیر هوش مصنوعی بر ساختار جدید تجارت الکترونیک

امروزه صنایع زیادی در حال بکارگیری هوش مصنوعی (AI) در کسب و کار خود هستند و تجارت الکترونیک (e-Commerce) نیز از این قاعده مستثنی نیست. با لجیتو همراه باشید.

همچنانکه از نام هوش مصنوعی پیداست، این فناوری در خصوص بازآفرینی هوش انسانی به طور مصنوعی است که از طریق ساخت نرم‌افزارهایی که عادات تکراری انسان‌ها را درک می‌کنند انجام می‌گیرد.

در حالی که صنایع متعددی در دنیا در حال پذیرفتن هوش مصنوعی هستند، تجارت الکترونیک شایستگی دریافت توجهی ویژه بخاطر استفاده از هوش مصنوعی را دارد. استفاده از هوش مصنوعی در تجارت الکترونیک به شرکت‌ها کمک می‌کند تا به مشتریانشان خود نزدیک‌تر شوند و زمینه را برای آینده‌ای بسیار روشن‌تر مهیا سازد. اما کدامیک از جنبه‌های هوش مصنوعی در تجارت الکترونیک منحصربفرد هستند؟

استفاده از هوش مصنوعی جهت تصمیم‌گیری بهتر در خرید

خود تجارت الکترونیک یک انقلاب قابل توجه به شمار می‌آید، چرا که تمام عادات مرسوم برای خرید کالا نظیر راه رفتن در فروشگاه‌ها (بزرگ و کوچک)، لمس کردن، احساس کردن محصول، تصمیم‌گیری خرید و غیره یک شبه تغییر کرد. پس از آن خرده‌فروش‌ها از ما انتظار داشتند که تنها با نگاه کردن به یک صفحه نمایش (یک گوشی هوشمند یا کامپیوتر) و دیدن تصاویر و توضیحات در مورد خرید خود تصمیم‌گیری کنیم. اما راحتی منحصربفرد ناشی از تحویل در محل و به موقع کالا، تجارت الکترونیک را به یک صنعت فوق‌العاده تبدیل کرد. اما این تمام داستان نبود. امروزه تجارت الکترونیک با استفاده از هوش مصنوعی و آزمایش آن در زمینه‌های غیر قابل تصور در حال تعریف دوباره این تجارت است.

بحث داغ ربات‌ها

امسال در روز ولنتاین (Valentine)، فروشگاه آنلاین تایتان (Titan) یک چت بات (Chatbot) را روی وبسایت خود قرار داد که کمک کرد اغلب مشتریان گروه هزاره (متولدین سال ۱۹۸۰ تا ۲۰۰۰) عینک‌ها، کیف‌ها و ساعت‌ها را بر اساس نظرات هوش مصنوعی رباتیک انتخاب کنند. این ربات که بر سه محور اصلی هر محصول تجاری تمرکز دارد (پیدا کردن محصول، پشتیبانی مشتری، ارجاع محصول) تعداد افرادی را که از سایت بازدید می‌کردند را طی چند روز افزایش داد. امروزه، بسیاری از سایت‌های تجارت الکترونیک در حال بهره‌برداری از مفاهیمی نظیر «هوش پیشگویانه» (Predictive Intelligence) و «پیام‌های متنی» (Contextual Messaging) برای ترغیب آسان‌تر مشتری به خرید هستند. حتی دیگر بخش‌های «جدی‌تر» صنعت در حال پیروی از گروه‌های تجارت الکترونیک هستند تا از رضایت‌مندی مشتریان خود اطمینان حاصل کنند.

داده‌های ارزشمند پلتفرم‌های تجارت الکترونیک که به لطف هوش مصنوعی و الگوریتم‌های خودآموز در خصوص رفتار و الگوی مصرف مشتریان جمع‌آوری شده‌اند علاوه بر ارائه دیدی عمیق و روندها (Trends)، یک تجربه خرید شخصی‌سازی شده را برای خریداران آنلاین مهیا می‌کنند. به گفته گارتنر (Gartner) در سال ۲۰۲۰ خریداران قریب به ۸۵ درصد از تعاملات خود با سازمان‌ها را بدون دخالت عامل انسانی انجام خواهند داد.

هوش مصنوعی و ربات‌ها در تجارت الکترونیک

بهتر است که فراموش نکنیم که هوش مصنوعی و ربات‌ها چگونه بهره‌وری بالاتری را در پشت صحنه مهیا می‌کنند. یک استارتاپ مرتبط با هوش مصنوعی مستقر در بنگلور با نام «آی‌فیوچر رباتیکز» (iFuture Robotics)  با فروشگاه‌های بزرگ محلی مانند «بیگ بسکت» (Big Basket) برای بهینه کردن عملیات انبارگردانی همکاری می‌کند. ربات‌های این شرکت به اندازه‌ای هوشمند هستند که می‌توانند برچسب‌های RFID (سامانه بازشناسی با امواج رادیویی) را بخوانند و از آنجایی که تمام سفارشات سبدخرید خریداران با یک شناسه منحصربفرد همراه است، ربات‌ها می‌دانند که چه زمانی سبدخرید پر شده آماده ارسال است و در نتیجه از هدررفت چندین دقیقه وقت با ارزش جلوگیری می‌کنند. این فقط یکی از مثال‌هایی است که نشان می‌دهد چگونه هوش مصنوعی همراه با تکنولوژي‌های نوین مانند «یادگیری ماشینی» (Machin Learning)، «واقعیت مجازی» (Virtual Reality)، «رباتیک» (Robotics) و غیره در حال تغییر دادن تجربه تجارت الکترونیک برای کاربران و صنعت است.

می‌توان پیش‌بینی کرد که در آینده استفاده از هوش مصنوعی برای تولید داده‌های چند لایه (بر اساس عادات خرید گذشته و حال و پیش‌بینی تقریباً دقیق در خصوص عادات آینده) برای هر مشتری بیشتر و بیشتر خواهد شد. و البته، برای یک بات چندان طول نخواهد کشید که درک کند مغز انسان یکی از پیچیده‌ترین چیزها روی زمین است و اگر فقط یک فناوری باشد که بتواند در خصوص درک آن فکر کند، هوش مصنوعی خواهد بود.

0

بدون دیدگاه