سروصدای پهپادهای ارسال سفارش آمازون برخی ساکنان تگزاس را آزار میدهد
برخی از ساکنان کالج استیشن در تگزاس، آلودگی صوتی ناشی از پهپادهای ارسال سفارش آمازون را آزاردهنده میدانند، مشکلی که این غول خرده فروشی در تلاش است با گسترش برنامه Prime Air خود آن را برطرف کند.
آمازون از اداره هوانوردی فدرال درخواست کرده است تا پروازهای ارسال سفارش با پهپاد را از ۲۰۰ به ۴۶۹ در روز افزایش دهد. این خبر خوشایندی برای ساکنان منطقه مسکونی نزدیک به تاسیساتی که وسایل نقلیه بدون سرنشین از آنجا پرواز میکنند و فرود میآیند، نیست.
Mark N. Vena رئیس و تحلیلگر اصلی در SmartTech Research در لاس وگاس میگوید: “آلودگی صوتی به عنوان یک چالش مهم برای برنامههای توسعه ارسال سفارش با پهپاد آمازون است.”
مارک ونا به E-Commerce Times گفت: “صدای وزوز مشخصی که پهپادها در هنگام پرواز ایجاد میکنند، نگرانیهایی را در میان مردم، به ویژه در مناطق مسکونی، ایجاد کرده است. این مخالفت ریشه در پتانسیل اختلالات صوتی مداوم دارد که میتواند بر کیفیت زندگی تاثیر منفی بگذارد. این مقاومت چالشی جدی برای آمازون ایجاد میکند چراکه میتواند منجر به مقررات سختگیرانهتر یا حتی ممنوعیت پرواز پهپاد در برخی مناطق شود و برنامههای توسعه آمازون را پیچیده کند.”
آمازون در سال ۲۰۲۲ با برنامههای آزمایشی در کالج استیشن و لاکفورد در کالیفرنیا، ارسال سفارش با پهپاد را آغاز کرد.
باب یانسی، عضو شورای شهر کالج استیشن میگوید: “آمازون مسئولیت دارد این کار را برای مردمی که در آینده از این فناوری استفاده خواهند کرد، درست انجام دهد. و من معتقدم آنها این کار را خواهند کرد. فکر میکنم این فناوری خارقالعادهای است. اتفاقا کمی به یکی از محلههای مسکونی تک خانواده ما نزدیک است. اگر آمازون به سیاست خود در مورد دور نگه داشتن محل فرود پهپاد از محلههای مسکونی تک خانواده پایبند باشد، مشکلی نخواهد داشت.”
سام استفنسون، سخنگوی آمازون میگوید: “ما از جامعه کالج استیشن قدردانی میکنیم و در هنگام تصمیمگیری عملیاتی برای Prime Air، تا حد امکان بازخوردهای محلی را در نظر میگیریم. ما به هزاران ارسالی که انجام دادهایم و صدها مشتری که سفارشاتشان را به آنها تحویل میدهیم، افتخار میکنیم. با تکامل برنامه خود، مسیرهای بالقوه مختلفی را در نظر میگیریم، از جمله امکان استفاده از محلهای فرود جایگزین.”
پهپادهای کم سروصدای آمازون در راه هستند
جان نیکولز، شهردار کالج استیشن در گفتگو با E-Commerce Times گفته است که این شهر با آمازون همکاری میکند تا مکانی را در یک منطقه صنعتی پیدا کند که تلثیر آن را بر محلههای مسکونی کاهش دهد. به عقیده او “بهترین راه برای رسیدگی به این موضوع، تشویق و دعوت به توسعه جدیدترین مدل پهپاد آمازون است که در حال آزمایش است و به زودی توسط FAA تأیید خواهد شد. وقتی این کار انجام شود، خواهیم دید که چقدر کاهش صدا را فراهم میکند. سپس امیدواریم بهبودی در این زمینه ببینیم.”
سخنگوی آمازون میگوید: “پهپاد جدید MK30 ما به گونهای طراحی شده است که صدای پهپاد را تقریبا نصف کند. هدف ما همیشه کاهش صدای پهپادهایمان بوده است. آوردن MK30 به جوامع در اسرع وقت گامی مهم در این تلاش است.”
ویلیام رایت، عضو شورای شهر کالج استیشن، اذعان کرد که پهپادهای جدید با صدای کمتر باید برخی از نگرانیهای شهروندان در مناطق مسکونی را کاهش دهند. وی به E-Commerce Times گفت: “اما از نظر من، مشکل فقط میزان صدای پهپادها نیست. فرکانس آنها نیز مساله است. مطمئنا، صدای آن بلندتر از چمنزن نیست، اما اگر این چمنزن هشت ساعت در روز کار میکرد چه؟ این واقعیتی است که برخی از شهروندان ما با آن روبرو هستند.”
عضو شورای شهر کالج استیشن خاطرنشان کرد که به غیر از شکایات همسایگان در مجاورت ایتسگاه پهپادها، این برنامه بسیار موفق بوده است. وی گفت: “هیچ سقوط پهپادی، هیچ آسیبی، هیچ حادثهای با حیوانات خانگی یا خسارت به اموال رخ نداده است. این برنامه بسیار نوآورانه است و توسط آمازون بسیار کارآمد اجرا میشود. ما آنها را شریک جامعه میدانیم. آنها بسیار درگیر جامعه هستند و تمام تلاش خود را کردهاند تا به نگرانیهای همسایگان اطراف پاسخگو باشند.”
وی افزود که تا آنجا که او میداند، هیچ مشکلی در مورد خرابکاری یا سرقت بسته با این برنامه وجود نداشته است.
الیزابت کونها، عضو شورای شهر کالج استیشن، گفت: “امیدوارم آمازون تحویل سفارش با پهپاد را در منطقه ما ادامه دهد. این راه حل منحصربهفردی برای کاهش ترافیک است، خطر دزدی بسته از جلوی درب مشتریان را کاهش میدهد و راحتی بسیاری از ساکنان ما را فراهم میکند آمازون تمایل خود را برای رسیدگی به نگرانیهای جامعه نشان داده است و من دلایل زیادی برای فکر کردن به این موضوع دارم که آینده کالج استیشن شامل یک سرویس تحویل سفارش با پهپاد پررونق است.”
استقبال مردم برای دریافت سفارش با پهپاد آمازون به کندی رو به افزایش است
اگرچه Prime Air بیش از یک سال سن دارد، به نظر نمیرسد جذابیت خود را از دست داده باشد.
باب یانسی میگوید: “وقتی سفارش خود را با پهپاد تحویل میگیرید، منظرهای بسیار دیدنی روبروی شما است. من پدربزرگ چهار فرزند هستم و وقتی بچهها و نوههایم در شهر هستند، همیشه یک تحویل پهپادی برنامهریزی میکنیم تا بچهها آن را ببینند. آنها واقعا از دریافت سفارش با پهپاد لذت میبرند.”
با این وجود، برنامههای ارسال سفارش با پهپاد برای خروج از مرحله آزمایشی باید بر چندین مانع غلبه کنند. مارک ونا خاطرنشان میکند: “موانع نظارتی یک چالش عمده بوده است، زیرا دولتها در وضع قوانین برای استفاده از حریم هوایی، ایمنی و حریم خصوصی محتاط بودهاند. مشکلات فنی مانند عمر باتری محدود، محدوده پرواز و توانایی حرکت در محیطهای شهری پیچیده نیز مانع پیشرفت شده است.”
وی افزود: “علاوه بر این، نگرانیهای عمومی در مورد ایمنی، به ویژه خطر نقص فنی پهپادها یا ایجاد تصادف، منجر به شک و تردید و پذیرش کندتر شده است. شرایط آب و هوایی مانند باد شدید و باران نیز چالشهای عملیاتی ایجاد میکند و اطمینان از خدمات ارسال قابل اعتماد در همه شرایط را دشوار میکند.”
مارک ونا تأکید میکند که با وجود تمام هیاهوی رسانهای، ارسال با پهپاد در ایالات متحده هنوز در مراحل اولیه خود است و استقرار محدودی عمدتا برای موارد استفاده آزمایشی و خاص دارد.
وی گفت: “در حالی که پیشرفتهایی حاصل شده است، به ویژه با شرکتهایی مانند آمازون و وینگ که برنامههای آزمایشی خود را گسترش میدهند، پذیرش گسترده به دلیل چالشهای نظارتی، فنی و لجستیکی همچنان کند است. احتمالا تحویل سفارش با پهپاد در دهه آینده رایجتر خواهد شد، اما ممکن است همچنان مکمل روشهای تحویل سنتی باشد تا اینکه کاملا جایگزین آنها شود. اینکه آیا ارسال با پهپاد جریان اصلی ارسال سفارش میشوند به پیشرفتهای فناوری، چارچوبهای نظارتی و پذیرش عمومی بستگی دارد.”
دیدگاه شما