کاهش شدید درآمد شرکت ملی پست در پی فیلترینگ اینستاگرام

کاهش شدید درآمد شرکت ملی پست در پی فیلترینگ اینستاگرام

به گفته مدیرعامل شرکت پست تا پیش از فیلتر شدن اینستاگرام در پی اعتراضات شهریور و مهر ۱۴۰۱، یک سوم از بسته‌های پستی این شرکت چه در سرویس خرید و فروش اینترنتی و چه در دفاتر پستی از طریق شبکه‌های اجتماعی، به خصوص اینستاگرام انجام می‌گرفته که در پی فیلترینگ اینستاگرام درآمد شرکت ملی پست با کاهش شدید روبرو شده است.

طبق گفته محمود لیائی یک سوم از درآمد شرکت ملی پست از ارسال مرسولات پستی، در پی فیلترینگ اینستاگرام کاهش یافته است.

معاون وزیر ارتباطات دولت سیزدهم، پس از اشاره به اختلال اینترنت در اواخر شهریور و مهرماه ۱۴۰۱ و فیلترینگ شدید پلتفرم‌های خارجی همچون واتس‌اپ و اینستاگرام گفت: «کاهش یک سومی درآمد شرکت پست نشان می‌دهد یک سوم از مرسوله‌های پستی و معاملات آنلاین از طریق اینترنت جهانی و پلتفرم‌های خارجی انجام می‌گرفته است.»

به گزارش دیجیاتو، محمود لیائی به این موضوع اشاره کرده است که مدیران این شرکت از سال‌های گذشته، کسب‌وکارهای آنلاین را به استفاده از پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی داخلی تشویق می‌کنند.

«از سال‌های گذشته تاکید مدیران ارشد کشور بر این بوده است که افراد و کسب و کارها از پلتفرم‌ها و بستر داخلی استفاده کنند که اگر مشکلاتی از قبیل تحریم و فیلترینگ رخ داد، کسب و کارها دچار بحران نشوند؛ اما متاسفانه همچنان بستر کسب و کارها روی پلتفرم‌های خارجی بوده و این مسئله مشکلاتی را برای اقتصاد کشور پیش آورده است.»

مدیرعامل شرکت پست و معاون وزیر ارتباطات در ادامه تاکید کرد صنعت پست باید برای فرآیندهای تجارت الکترونیکی پیشتاز باشد و این هدف مهم آن‌هاست. او دراین‌باره گفت: «پست لازمه تجارت الکترونیکی است و  اولویت شرکت ملی پست سرویس‌دهی است و کسب و کار در وهله بعد سرویس‌دهی قرار دارد. اما چون آن‌ها شرکتی درآمد هزینه‌ای هستند در تلاشند در کنار خدمت‌رسانی بار بیشتری را از روی دوش دولت و افراد جامعه بردارند.»

او همچنین با اشاره به اصل ۴۴ قانون اساسی گفت: «در تلاشیم فرآیندهایی که در اختیارمان قرار دارد را به بخش خصوصی برون‌سپاری کنیم و به سمت پلتفرمی شدن برویم. عمده فعالیت‌هایی که امکان برون‌سپاری دارند را به طور حتم به بخش خصوصی واگذار می‌کنیم اما به طور کل پست‌های دولتی اغلب زیان‌ده هستند و ما نمی‌توانیم یک سری از فرآیندها را به بخش خصوصی بسپاریم.»

از سویی دیگر او در بخش دیگری از توضیحات خود گفت: «مشکلات پست هم در بسیاری از کشورها یکسان است و این معضلات تنها در ایران نیست. مدیرعامل شرکت ملی پست همچنین به نقش موزعین و سختی کار آنها اشاره کرد و توضیح داد شرکت ملی پست در دوران کرونا بار سنگینی را از روی دوش دولت، کسب و کارها و افراد جامعه برداشته است.»

0

بدون دیدگاه