بیمه مرسوله پستی چیست و هزینه آن چقدر است؟

بیمه مرسوله پستی چیست و هزینه آن چقدر است؟

سرویس بیمه مرسوله پستی توسط شرکت ملی پستی ایران به صورت اجباری و اختیاری ارائه می‌شود. هر شخصی که از طریق شرکت ملی پست بسته‌ای را ارسال می‌کند از می‌تواند مرسوله خود را بیمه کند تا در صورت مفقود شدن مرسوله یا آسیب دیدن آن، خسارت وارده را از پست دریافت کند.

به گزارش دفتر ارتباطات و اموربین الملل شرکت ملی پست این روزها که خریدهای آنلاین افزایش یافته، خدمات پستی نقش پررنگ‌تری در زندگی افراد ایفا می‌کند.  بسیاری از افراد پس از شیوع کرونا در ایران، به جای مراجعه به فروشگاه‌ها و خریدهای حضوری، ترجیح می‌دهند که کالای مورد نیاز خود را از طریق اینترنت جست‌وجو کرده و پس از یافتن فروشگاه مورد نظر خود، سفارش خود را به صورت  اینترنتی ثبت کنند؛ در این شرایط فارغ از اهمیت اطمینان به فروشگاه و اصالت محصول، نحوه حمل و نقل کالاها از اهمیت زیادی برخوردار است.

در حالی که در سال‌های گذشته، شرکت ملی پست نقش حمل و نقل کالاها را در بیشتر مواقع بر عهده داشت، اکنون ماهیت خدمات پستی از نامه و قبوض کاغذی به امانت پستی تغییر یافته است و در عین حال، شرکت‌های خصوصی هم پا به عرصه رقابت با این شرکت گذاشتند؛ ولی همچنان شرکت ملی پست، گسترده‌ترین سیستم حمل‌ونقلی را در سرتاسر کشور دارد و به واسطه ماهیت ملی خود، به ارسال و توزیع مرسوله به دورترین نقاط کشور را هم به عهده می‌گیرد.

امروزه به واسطه افزایش حجم مرسولات پستی، انتقادات و بعضا اعتراضاتی نسبت به این خدمات پست هم افزایش یافته است. این اعتراضات، از تاخیر در زمان ارسال تا آسیب رسیدن به کالا و حتی به سرقت رفتن و مفقود شدن آن‌ها را شامل می‌شود. هرچند محمود لیائی مدیرعامل شرکت ملی پست معتقد است که بیش از ۹۸ درصد مرسوله‌های ما با موفقیت‌ توزیع می‌شود و تنها  ۲ درصد توزیع ناموفق را داریم، با وجود این، نمی‌توان همین تعداد شکایت را هم نادیده گرفت.

بیمه کالاهای پستی چیست و چه هزینه‌ای دارد؟

فرستنده مرسوله پستی، می‌تواند از بیمه مرسوله استفاده کند تا در صورت بروز هرگونه مشکلی برای مرسوله‌اش، خسارت مورد نظر را دریافت کند.

در هنگام ارسال پستی سفارشات جدای از مورد اعتماد بودن فروشگاه و اصالت محصول، نحوه حمل‌ونقل کالاها اهمیت دارد. همزمان با افزایش حجم مرسولات پستی در شبکه پستی کشور، انتقادات و اعتراضات درباره کیفیت خدمات پست هم افزایش یافت هاست. این اعتراضات، از تاخیر در زمان ارسال تا آسیب رسیدن به کالا و حتی به سرقت رفتن و مفقود شدن آنها را شامل می‌شود.

پس از همه‌گیری کرونا و رونق گرفتن خرید آنلاین از سوی مردم، خدمات پستی نقش پررنگ‌تری در زندگی افراد ایفا می‌کند. بسیاری از افراد پس از شیوع کرونا در ایران، مراجعه حضوری به فروشگاه‌ها را کاهش دادند و به خرید اینترنتی از آنلاین‌شاپ‌ها رو آوردند. آن‌ها با کالاهای مورد نیاز خود را از طریق اینترنت جستجو کرده و پس از یافتن فروشگاه مورد اعتماد سفارش خود را اینترنتی ثبت می‌کنند.

پس از همه‌گیری کرونا و رونق گرفتن خرید آنلاین از سوی مردم، خدمات پستی نقش پررنگ‌تری در زندگی افراد ایفا می‌کند. بسیاری از افراد پس از شیوع کرونا در ایران، مراجعه حضوری به فروشگاه‌ها را کاهش دادند و به خرید اینترنتی از آنلاین‌شاپ‌ها رو آوردند. آن‌ها با کالاهای مورد نیاز خود را از طریق اینترنت جستجو کرده و پس از یافتن فروشگاه مورد اعتماد سفارش خود را اینترنتی ثبت می‌کنند.

انواع بیمه مرسوله پستی

در حال حاضر دو نوع بیمه بسته پستی از سوی شرکت پست ارائه می‌شود. مرسولات پستی ارسال شده از طریق شرکت ملی پست ایران مشمول بیمه اجباری این شرکت تا سقف یک میلیون تومان هستند. بیمه اجباری مرسولات پستی به این صورت است که مرسوله پستی با هزینه یک هزار تومان تا سقف یک میلیون تومان بیمه می‌شود. بیمه اجباری مرسوله پستی شامل همه مرسولات پستی می‌شود.

بیمه دیگری به اسم بیمه اظهارشده نیز از سوی شرکت پست ارائه می‌شود که با توجه به ارزش محتوای مرسوله تا سقف ۲۰ میلیون تومان را پوشش می‌دهد. هزینه بیمه اظهارشده به ازای هر یک میلیون تومان بیمه، ۲ هزار تومان می‌باشد. به عبارت دیگر اگر ارزش مرسوله پستی از سوی فرستنده به مبلغ ۲۰ میلیون تومان اظهار شده باشد، حق بیمه‌ای که فرستنده باید بابت بیمه بسته ارسالی خود، پرداخت کند مبلغ ۴۰ هزار تومان خواهد بود.

0

بدون دیدگاه