بیمه مرسوله پستی چیست و هزینه آن چقدر است؟

سرویس بیمه مرسوله پستی توسط شرکت ملی پستی ایران به صورت اجباری و اختیاری ارائه میشود. هر شخصی که از طریق شرکت ملی پست بستهای را ارسال میکند از میتواند مرسوله خود را بیمه کند تا در صورت مفقود شدن مرسوله یا آسیب دیدن آن، خسارت وارده را از پست دریافت کند.
به گزارش دفتر ارتباطات و اموربین الملل شرکت ملی پست پس از همهگیری کرونا و رونق گرفتن خرید آنلاین از سوی مردم، خدمات پستی نقش پررنگتری در زندگی افراد ایفا میکند. بسیاری از افراد پس از شیوع کرونا در ایران، مراجعه حضوری به فروشگاهها را کاهش دادند و به خرید اینترنتی از آنلاینشاپها رو آوردند. آنها با کالاهای مورد نیاز خود را از طریق اینترنت جستجو کرده و پس از یافتن فروشگاه مورد اعتماد سفارش خود را اینترنتی ثبت میکنند.
در هنگام ارسال پستی سفارشات جدای از مورد اعتماد بودن فروشگاه و اصالت محصول، نحوه حملونقل کالاها اهمیت دارد. همزمان با افزایش حجم مرسولات پستی در شبکه پستی کشور، انتقادات و اعتراضات درباره کیفیت خدمات پست هم افزایش یافت هاست. این اعتراضات، از تاخیر در زمان ارسال تا آسیب رسیدن به کالا و حتی به سرقت رفتن و مفقود شدن آنها را شامل میشود.
انواع بیمه مرسوله پستی
در حال حاضر دو نوع بیمه بسته پستی از سوی شرکت پست ارائه میشود. مرسولات پستی ارسال شده از طریق شرکت ملی پست ایران مشمول بیمه اجباری این شرکت تا سقف یک میلیون تومان هستند. بیمه اجباری مرسولات پستی به این صورت است که مرسوله پستی با هزینه یک هزار تومان تا سقف یک میلیون تومان بیمه میشود. بیمه اجباری مرسوله پستی شامل همه مرسولات پستی میشود.
بیمه دیگری به اسم بیمه اظهارشده نیز از سوی شرکت پست ارائه میشود که با توجه به ارزش محتوای مرسوله تا سقف ۲۰ میلیون تومان را پوشش میدهد. هزینه بیمه اظهارشده به ازای هر یک میلیون تومان بیمه، ۲ هزار تومان میباشد. به عبارت دیگر اگر ارزش مرسوله پستی از سوی فرستنده به مبلغ ۲۰ میلیون تومان اظهار شده باشد، حق بیمهای که فرستنده باید بابت بیمه بسته ارسالی خود، پرداخت کند مبلغ ۴۰ هزار تومان خواهد بود.
دیدگاه شما