سازمان دیده بان اقتصادی: رمزگشایی از معمای بسته بندی تجارت الکترونیک چین

سازمان دیده بان اقتصادی: رمزگشایی از معمای بسته بندی تجارت الکترونیک چین

بنظر می‌رسد چینی‌ها برای حل معضل شرکت‌های تجارت الکترونیک در خصوص ضایعات فراوان به جا مانده از بسته‌بندی محصولات راهی مناسب یافته‌اند. با لجیتو همراه باشید.

همچنانکه دوران خرید «روز مجردها» در ماه نوامبر در حال تبدیل شدن به یک رسم جدید در چین است، ضایعات عظیم به جا مانده از بسته بندی محصولات به مشکلی بزرگ برای مردم این کشور تبدیل شده است. در حالی که انتظار می‌رفت در جشنواره خرید سال جاری ۱٬۵ میلیارد بسته‌بندی ارسال شود (صرفاْ شرکت علی بابا موفق شده است تا حد زیادی به این پیش‌بینی نزدیک شود)، شرکت‌های تجارت الکترونیک سعی دارند تا جای ممکن راه‌های زیادی را برای کاهش ضایعات به جا مانده از بسته‌بندی پیدا کنند. این کار سختی است، اما شرکت‌ها ابزارهای کارآمد متعددی برای این کار در اختیار دارند و برخی از آن‌ها به‌کارگیری راه‌هایی خلاقانه برای حل معمای بسته‌بندی هستند.

یکی از این راه‌ها بسته بندی مشترک است. با توجه به اقتصاد پر رونق اشتراک‌گذاری، مردم چین این ایده را قبول کرده‌اند که همه چیز قابل به اشتراک گذاری است و بنابراین بسته‌بندی هم می‌تواند از این قاعده مستثنی نباشد. به نظر می‌رسد که بازیافت بسته‌های مخصوص سرراست‌ترین راه‌حل برای شرکت‌های تجارت الکترونیکی باشد که خواهان بسته‌بندی پایدار و کاهش هزینه‌ها هستند. شرکت‌های تجارت الکترونیک چینی نظیر JD.com، Suning.com و دیگر شرکت‌های تجارت الکترونیک بسته‌بندی‌های پلاستیکی‌ای را معرفی کرده‌اند که قابل بازیابی و استفاده مجدد هستند.

شرکت سانینگ (Suning) هم اکنون بیش از ۵۰ هزار بسته پلاستیکی را به کار گرفته است و از برنامه خود برای استفاده از «بسته‌های مشترک» در ۱۳ شهر چین از جمله پکن (Beijing)، چنگدو (Chengdu) و هانگژئو (Hangzhou) در روز مجردها سخن گفته است. در عین حال که پس گرفتن بسته‌های استفاده شده از خریداران ممکن است ناخوشایند باشد، شرکت‌ها در نظر دارند تا از به اشتراک‌گذاری بسته‌بندی‌ها در میان شرکت‌های لجتسیک و تأمین کنندگان استفاده کنند. دوان یانجیان (Duan Yanjian)، رهبر پروژه «بسته‌بندی سبز» (Green Packaging) شرکت جی‌دی (JD)، در این خصوص گفته است:

الان ما بسته‌هایی را که  لوگویی روی آن‌ها چاپ نشده را ترجیح می‌دهیم، بدین‌ترتیب شرکای لجستیک ما می‌توانند آزادانه از آن‌ها استفاده کنند.

دوان گفت که شرکت او همچنین از ابعاد نوار چسب و ورق‌های اکسپرس کاسته است، و بسته‌های بدون چسب و کیسه‌های تحویل زیست پذیر استفاده می‌کند. مصرف کنندگان تشویق می‌شوند که به جای استفاده از فاکتورهای کاغذی، از فاکتورهای الکترونیکی استفاده کنند. به گفته وی تنها در یک سال می‌توان با استفاده از برگه‌های اکسپرسی که نسبت به گذشته ۳۰ درصد کوچک‌تر شده‌اند، در مصرف ده‌ها میلیون مترمربع کاغذ صرفه جویی کرد.

به اشتراک گذاری بسته‌های اکسپرس همچنین به صرفه جویی در هزینه‌های لجستیک نیز کمک خواهد کرد. برای شرکت سانینگ استفاده از یک «بسته اشتراکی» ۲۵ یوان (۳٬۷۶ دلار آمریکا) هزینه خواهد داشت، که هزینه لازم برای یک تحویل کالا را به کمتر از ۰٬۰۳ یوان کاهش خواهد داد، چرا که این بسته‌ها را می‌توان هزاران بار استفاده کرد.

0

بدون دیدگاه