رشد قابل توجه تجارت الکترونیک در ترکیه

3 ماه پیش
رشد قابل توجه تجارت الکترونیک در ترکیه

وزارت بازرگانی ترکیه گزارش کرد که هزینه‌کرد مشتریان در صنعت تجارت الکترونیک این کشور در سال ۲۰۲۳ میلادی بیش از دو برابر شده است و در پی آن رشد قابل توجهی نیز در سال ۲۰۲۴ میلادی پیش‌بینی می‌شود. هرچند رشد مبلغی میزان تراکنش‌های آنلاین تجارت الکترونیک در ترکیه تا حد زیادی نتیجه تورم فزاینده در این کشور بوده است اما با این حال رشد مستقل چشمگیری نیز در این صنعت اتفاق افتاده است.

میزان پرداخت‌های تجارت الکترونیک ترکیه در سال ۲۰۲۳ به ۱٫۸۵ تریلیون لیر ترکیه معادل ۵۳ میلیارد یورو به نرخ ارز کنونی (هر یورو ۳۴٫۹۰ لیر ترکیه) رسید که تقریبا به صورت مساوی بین فروش محصولات و فروش خدمات تقسیم می‌شود. با وجود این‌که رشد تجارت الکترونیک در ترکیه ۱۱۵ درصد بوده است اما این بدان معنی نیست که صنعت تجارت الکترونیک در این کشور مستقل از نرخ تورم دو برابر شده باشد. بنابراین رشد مبلغی ۱۱۵ درصدی تجارت الکترونیک در ترکیه تا حد زیادی ناشی از تورم شدید ۷۵ درصدی در این کشور بوده است.

تصویر واقعی از تجارت الکترونیک ترکیه

برای دریافت تصویری واقعی از رشد تجارت الکترونیک ترکیه، بهتر است به تعداد تراکنش‌های آنلاین این کشور نگاهی بیندازیم. این رقم در سال ۲۰۲۳ با ۲۲٫۳ درصد رشد به ۵٫۸۷ میلیارد تراکنش رسید. برای مقایسه ، فورستر محاسبه کرد که در پنج کشور بزرگ اروپای غربی، پرداخت‌های آنلاین در سال ۲۰۲۳ افزایش نیافته یا به سختی افزایش یافته است.

یکی دیگر از شاخص‌های رشد تجارت الکترونیک بالاتر از متوسط ​​در ترکیه، سهم گردش مالی آنلاین در کل هزینه‌های مصرف‌کننده است. این میزان در چهار سال گذشته دو برابر شده و از ۱۰٫۱ درصد در سال ۲۰۱۹ به ۲۰٫۳ درصد در سال ۲۰۲۳ رسیده است. وزارت بازرگانی ترکیه خاطرنشان می‌کند که کرونا رونق چشم‌گیری به مقبولیت تجارت الکترونیک ترکیه داده است، اما این رشد پس از همه‌گیری ادامه یافته است.

رشد ادامه‌دار تجارت الکترونیک ترکیه

برای سال ۲۰۲۴، وزارت بازرگانی ترکیه انتظار رشد ۸۴ درصدی پرداخت الکترونیک را به لطف ۶٫۶۷ میلیارد تراکنش دارد. که ۱۳ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۳ خواهد بود. این پیش‌بینی بالاتر از میانگین‌های امیدوارکننده رشد در دیگر کشورهای اروپایی است که قبلاً Forrester و GlobalData پیش‌بینی کرده بودند.

در ترکیه ۵۵۹۴۱۲ شرکت به عنوان فعالین صنعت تجارت الکترونیک ثبت شده است. دسته‌بندی خرید و فروش کالا با بیشترین گردش مالی لوازم خانگی و پس از آن لوازم الکترونیکی و سوم پوشاک، کفش و لوازم جانبی هستند. بر اساس این گزارش، ترکیه‌ای‌ها به طور متوسط ​​باید ۴۶٫۲ ساعت منتظر بمانند تا سفارش اینترنتی آن‌ها در محل تحویلشان گردد.

0

بدون دیدگاه