برای افزایش فروش، چه نکاتی را در شرح محصولات فروشگاه اینترنتی خودمان بکار ببریم؟ – قسمت دوم

برای افزایش فروش، چه نکاتی را در شرح محصولات فروشگاه اینترنتی خودمان بکار ببریم؟ - قسمت دوم

همچنانکه گفته شد بکارگیری شرح محصول مناسب یکی از مهمترین راهکارهای یک فروشگاه اینترنتی (Online Store) برای متقاعد کردن خریدار به خرید است. پس با لجیتو همراه باشید.

همچنانکه در قسمت قبل خواندید با داشتن شناخت از مشتری خود بهتر خواهید توانست محصول خودتان را معرفی کنید و به آن‌ها بقبولانید که با خرید محصول شما چه منافع یا مزایایی شامل حالشان یا کدام مشکل آن‌ها رفع خواهد شد. در ادامه به بررسی سه عامل مهم دیگر در نحوه صحیح ارتباط برقرار کردن با مشتری خواهیم پرداخت.

۳- لحن فروشگاه اینترنتی خودتان را تعریف کنید

چه چیزی شرح محصول شما را از رقبایتان متمایز می‌کند؟ لحن شما. این ویژگی درکی قدرتمند را از فرهنگ، شخصیت و ارزش فروشگاه اینترنتی شما به مخاطبانتان ارائه خواهد داد. اجازه دهید که شخصیت شما از میان محتوای سایتتان بدرخشد، اگر که امکانش بود کمی هم از حس طنز خود به شرح محصولاتتان اضافه کنید. برای نمونه، به توصیف چراغ قوه «معمولی» فروشگاه Think Geek نگاهی بیاندازید:

شرح قابلیت‌های محصولی به ظاهر ساده اما کارآمد در داستان گویی شبانه و خلق جلوه‌های ویژه کار راه‌انداز!

شرح قابلیت‌های محصولی به ظاهر ساده اما کارآمد در داستان گویی شبانه و خلق جلوه‌های ویژه کار راه‌انداز!

۴- از فرمت بسیار بصری استفاده کنید

بر اساس تحقیقات انجام شده، مردم تنها ۱۶ درصد از متن موجود روی یک صفحه معمولی را می‌خوانند. برای متقاعد کردن مردم به خرید محصولاتتان، آن‌ها احتمالاً نیاز خواهند داشت تا نوشته‌های شما را بخوانند. خب، شما چطور مردم را متقاعد می‌کنید که محتوای تولید شده توسط شما را جذب کنند در حالی که آن‌ها تنها به مشخصات محصول شما نگاه خواهند کرد؟ ممکن است بدیهی به نظر برسد، اما شما نیاز دارید از یک فرمت «ساده برای مرور» (easy-to-scan) و «ساده برای خواندن» (easy-to-read) استفاده کنید. زیرشاخه‌ها باید نسبت به بدنه متن با فونت بزرگتری نوشته شوند و شما باید در جاهایی که نیاز به وضوح بیشتر است از بولت پوینت‌ها (Bullet Points) استفاده کنید، مانند کاری که Innocent Drinks انجام داده است.

هرچند، متن همیشه بهترین روش برای توصیف محصول شما نیست. بنابراین برای آن دسته از مشتریانتان فروشگاه اینترنتی خودتان که علاقه‌ای به خواندن ندارند یک شرح محصول دیگر همراه با تصاویر و ویدیو در نظر بگیرید. یکی از دردناک‌ترین نکات در هنگام خرید آنلاین این است که در شرح محصول تصویری از محصول بکار گرفته نشده باشد یا تصاویر آن به اندازه کافی زیاد نباشند. خواه این محصول خوراکی باشد یا لباس یا یک سخت افزار هوشمند، افرادی وجود دارند که می‌خواهند دقیقاْ شکل و شمایل آن را ببینند. هرچقدر جزئیات بیشتر باشد، بهتر است. اگر امکانش برایتان وجود دارد برای نمایش دقیق عملکرد و نحوه استفاده از محصول در دنیای واقعی، محتویات ویدیویی مرتبط با محصول را نیز در شرح محصول بگنجانید.

اهمیت استفاده بجا و درست از بولت پوینت‌ها را در این مثال مشاهده کنید.

اهمیت استفاده بجا و درست از بولت پوینت‌ها را در این مثال مشاهده کنید.

۵- در فروشگاه اینترنتی خودتان از صفت‌های اغراق‌آمیز و جملاتی که به «آره، آره، حتماً» خواننده ختم می‌شوند، استفاده نکنید

به عنوان یک مصرف‌کننده، شما احتمالاً با جملاتی نظیر اینها زیاد روبرو شده‌اید: «کیفیت محصول فوق‌العاده»، «بهترین سطح خدمت‌رسانی به مشتریان»، «نتایج خارق‌العاده»، «شماره یک در صنعت». هنگامی که یک خریدار بالقوه این توصیفات را می‌خواند، ناخودآگاه این جمله در ذهنش می‌آید «آره، آره، حتماً؛ همه همینو میگن». اصلاً تا به حال شنیده‌اید که کسی محصول خودش را متوسط یا حتی بد توصیف کرده باشد؟

آمازون صرفاْ به گفتن اینکه Kindle محصول خوبی است بسنده نکرده و ویژگی‌های متمایز کننده و آثار مثبت آن را بیان کرده است.

آمازون صرفاْ به گفتن اینکه Kindle محصول خوبی است بسنده نکرده و ویژگی‌های متمایز کننده و آثار مثبت آن را بیان کرده است.

در نتیجه، این عبارات بی‌مزه و مبالغه آمیز هیچ چیز خاصی به شرح محصول شما اضافه نخواهند کرد و در واقع بر ضد شما عمل خواهند کرد. به منظور جلوگیری از فکر کردن مشتریان به جواب «آره، آره، حتماً»، تا حد ممکن به طور صریح صحبت کنید. چرا کیفیت محصول فوق‌العاده است؟ چگونه می‌توانید این موضوع را به مخاطبان خودتان ثابت کنید؟ فروشگاه اینترنتی آمازون (Amazon) در توصیف محصول کیندل پیپروایت (Kindel Paperwhite) خود این کار را به روش صحیحش انجام داده است که ثابت می‌کند این محصول بهترین تجربه مطالعه را به دارندگان خود ارائه می‌دهد.

در قسمت بعد و بخش پایانی این مقاله به بررسی اثر استفاده از کلمات احساسی (جهت توصیف محسوس‌تر محصول) و چگونگی بهینه‌سازی محصول برای مخاطب و موتورهای جستجو خواهیم پرداخت، پس با ما همراه باشید.

0

بدون دیدگاه