صاپست چیست و چه کاربردی دارد؟ نحوه دریافت صاپست و نحوه کار با صاپست

2 ماه پیش
صاپست چیست و چه کاربردی دارد؟ نحوه دریافت صاپست و نحوه کار با صاپست

صاپست نام تجاری سرویس جدید شرکت ملی است که به معنی صندوق الکترونیک پست است. صاپست مانند کد پستی یک شناسه یکتا دارد اما این شناسه یکتا برای هر فرد حقیقی یا حقوقی صادر می‌شود و تغییر آدرس آن فرد تغییری در شناسه ایجاد نمی‌کند. در آینده ارسال و دریافت مرسولات پستی و دیگر خدمات مکان محور شهری از طریق صاپست انجام خواهد شد.

صاپست سرویس جدیدی است که با هوشمندسازی کدپستی در شرکت ملی پست به وجود آمده است. ایده اولیه صاپست در سال ۱۳۹۴ شکل گرفته است.

با اجرایی شدن سامانه صاپست هر فرد حقیقی یا حقوقی می‌تواند شناسه پستی خاص خود را داشته باشد. در حال حاضر کدپستی و شناسه صاپست تکمیل کننده یکدیگر هستند. صاپست مشکلاتی مانند برگشت خوردن مرسولات به علت تغییر مکان فرد را برطرف می‌کند چراکه با جابه‌جایی فرد کد پستی و آدرس جدید فرد جایگزین اطلاعات فرد در سامانه صاپست می‌شود و از این پس مرسوله ارسال شده به آدرس صاپست فرد به مکان جدید آن فرد ارسال می‌شود.

به عبارت دیگر صاپست یک شماره است که این شماره بعد از این برای مالک شناسه ، بعنوان آدرس همیشگی مورد استفاده قرار می گیرد. بطوری که گیرنده برای دریافت نامه یا مرسولات پستی خود نیازی به دادن شرح کامل آدرس، به سازمان ها و مراکز دولتی و خصوصی و اشخاص و دوستان نمی‌باشد و تنها با دادن نام و نام خانوادگی و شناسه صاپستی به فرستنده مرسوله و ویرایش آخرین آدرس محل حضور خود قبل از ارسال مرسوله داخل سامانه یا اپلیکیشن صاپست، می تواند مرسوله خود را درآخرین آدرس محل حضور خود در هرنقطه ای از ایران دریافت نماید.

در سال ۱۳۹۹ این طرح به کل کشور ابلاغ شد. درحال‌حاضر ۱۶ هزار دفتر پیشخوان و ۱۴۰۰ دفتر دولتی از این سامانه استفاده می‌کنند.

خدمات صاپست چیست

صاپست مخفف صندوق الکترونیکی پست است. صاپست یک آدرس همراه و همیشگی است که به انتخاب فرد پس از ثبت‌نام در سایت صاپست sapost.ir ایجاد و بعد از آن این شناسه جایگزین نشانی افراد جهت ارسال و دریافت مرسوله خواهد شد. در آینده کلیه خدمات شهری مکان محور با ارائه این شناسه قابل دریافت است.

هدف اصلی صاپست، ایجاد یک سرویس زیرساختی با هدف بهبود آدرس‌دهی به افراد با ایجاد یک صندوق الکترونیکی یکتا جهت دریافت انواع خدمات پستی و شهری است. سامانه صاپست با ارائه صندوق شخصی پستی جهت ارسال و دریافت برای اشخاص حقیقی، حقوقی و صاحبان کسب و کار است.

شناسه صاپستی چه تفاوتی با کدپستی دارد؟

کد پستی مکان محور است و متعلق به یک مکان مشخص می‌باشد. به طوری که که اگر شما از آن مکان اسباب کشی کرده و جابجا شوید یا آن مکان را به شخص دیگری تحویل دهید کد پستی آن را نیز باید واگذار کرده و نمی‌توانید آن کد پستی را با خود به همراه داشته باشید.

برای درک بهتر موضوع تلفن ثابت را همانند کدپستی و شماره موبایل را همانند شناسه صاپستی در نظر بگیرید. شناسه صاپستی مانند شماره موبایل فرد محور است و شما تا زمانی که از این سرویس استفاده می‌کنید، می‌توانید همیشه با خود به عنوان آدرس همراه داشته و کد پستی آدرس یا آدرس های مدنظرتان را به آن متصل کنید و مرسوله خود را در آخرین آدرس محل حضورتان که در اپلیکیشن صاپست تعریف کرده‌اید، دریافت نمایید.

نحوه کار با صاپست

پس از اینکه شما اطلاعات خود را در سایت صاپست بارگذاری می‌کنید، قادر خواهید بود چندین ID (شناسه) برای خود ایجاد کنید. شما می‌توانید شماره تلفن همراه و کد ملی خود را در سامانه صاپست بارگذاری کرده تا از این پس با ارائه شماره تلفن همراه یا کد ملی نیز بتوانید مرسولات پستی را در آدرس متصل به آن‌ها در سامانه صاپست دریافت کنید. با استفاه از کدملی یا شماره موبایل به جای کدپستی و آدرس مشکلات فراموشی کد پستی از بین می‌رود. به عبارت دیگر شما به جای درج آدرس و کد پستی روی بسته پستی تنها کافی است شماره موبایل خود را روی بسته پستی درج کنید یا از فرستنده بخواهید تنها شماره موبایل شما را روی بسته پستی بنویسد تا مرسوله به آدرس از قبل تعیین شده ارسال شود.

چه کسانی می‌توانند صاپست دریافت کنند

  • افراد حقیقی
  • افراد حقوقی و موسسات دولتی و خصوصی
  • اتباع خارجه داخل ایران درصورت داشتن کارت اقامت و مدارک قانونی جهت اقامت در ایران
  • گردشگران خارجی با داشتن گذرنامه می‌توانند شناسه صاپستی موقت دریافت کنند
  • ایرانیان خارج از کشور

ارسال با صاپست از خارج به داخل ایران

ایرانیان خارج از کشور درصورت تایید مدارک هویتی شان توسط وکیل آنها در داخل ایران، می توانند از این خدمت جهت ارسال مرسوله به ایران یا با مدیریت نشانی های خود در داخل ایران ، با تغییر نشانی ها داخل ایران، به نقطه ای دیگر جهت تحویل به نماینده یا فردی که داخل سایت مشخصات وی را درج می نماید هدایت نمایند. لازم به ذکر است دریافت شناسه صاپستی بعنوان فرستنده جهت ارسال مرسوله به داخل ایران الزامی نیست اما می بایست گیرنده حتما شناسه صاپستی داشته باشد. اگر فرستنده نیز شناسه صاپستی داشته باشد می تواند تمامی مزایایی را که یک فرستنده داخل ایران دارد را داشته باشد اما سامانه صاپست در رد و یا ثبت نام ایرانیان خارج از کشور کاملا مختار است.

آیا امکان سواستفاده از شناسه صاپستی وجود دارد؟

شناسه صاپستی همان آدرس سنتی شماست ولی با این تفاوت که تمامی شرح آدرس شما تبدیل به یک شناسه شده ، به طوریکه سو استفاده از آدرس شما به حداقل رسیده و امنیت آن را به حداکثرمی رساند به شرطی که متقاضی شناسه صاپستی، کلمه عبور و شناسه کاربری را نزد خود محفوظ داشته و یا اگر مواردی مشکوک در حساب کاربری خود مشاهده نمود می بایست سریعا موضوع را به پشتیبان سایت اعلام نماید ولی این باز خود به معنی ایجاد امنیت صد در صدی نیست اما سعی ما برآن بوده که بتوانیم با ارائه ی این خدمت امنیت بیشتری را برای شما ایجاد نماییم .شرح آدرس شما را به جز مراکز پستی جهت تعیین مبلغ ارسال مرسوله و لیبل زدن شرح آدرس کسی از آن مطلع نخواهد شد و حریم خصوصی شما در برابر مخاطبین و ارسال کنندگان مرسوله حفظ می شود. ولی این به معنای ایجاد حاشیه امن برای مفسدین و خلاف کاران اقتصادی و اجتماعی نخواهد بود چراکه مدارک ثبت نام کنندگان در حین ثبت نام، جهت صدور شناسه صاپستی کنترل خواهد شد

0

بدون دیدگاه