۸۰ درصد فروشندگان آنلاین فکر می‌کنند نرخ بازگشت کالا بهبود نخواهد یافت

2 روز پیش
80 درصد فروشندگان آنلاین فکر می‌کنند نرخ بازگشت کالا بهبود نخواهد یافت

نرخ بازگشت سفارشات آنلاین برای بسیاری از فروشندگان یک مشکل است. در بخش مد آنلاین در کشورهای DACH (آلمان، اتریش و سوئیس)، ۸۷٫۷ درصد از فروشندگان نرخ برگشتی تا ۵۰ درصد را گزارش می‌دهند. حدود ۸۰ درصد از فروشندگان آنلاین در منطقه انتظار ندارند که نرخ بازگشت کالا در سه سال آینده بهبود یابد.

این داده‌ها از یک نظرسنجی اخیر از موسسه خرده‌فروشی EHI آلمان به دست آمده است. این موسسه به طور مکرر تحقیقاتی را درباره تجارت الکترونیک در آلمان منتشر می‌کند. در تابستان امسال، ۱۲۴ فروشنده آنلاین شناخته شده در آلمان، اتریش و سوئیس به صورت آنلاین مورد نظرسنجی قرار گرفتند. طبق گفته EHI، حدود یک چهارم از خرده‌فروشان آنلاین مورد بررسی، بیش از یک میلیارد یورو درآمد سالانه ایجاد می‌کنند.

هزینه‌های مرتبط با بازگشت سفارشات همچنان بالاست

این تحقیق نشان می‌دهد که نرخ بازگشت کالا تحت تاثیر دسته‌بندی محصول است. به عنوان مثال، صنعت مد بالاترین نرخ بازگشت کالا را دارد. «در تجارت نساجی، از هر هشت خرده‌فروش، یک نفر بیش از نیمی از سفارشات خود را پس می‌گیرد، که این امر به سودآوری آنها فشار می‌آورد. دلیل این امر این است که هزینه‌های مرتبط با بازگشت کالا همچنان بالاست. پتانسیل برنامه‌های هوش مصنوعی و اتوماسیون مطمئناً می‌تواند بهتر مورد استفاده قرار گیرد»، نیکلاس استانیسلاوسکی، مدیر پروژه لجستیک در EHI و نویسنده گزارش، گفت.

در صنعت الکترونیک آنلاین، ۸۵٫۷ درصد از فروشندگان نرخ بازگشت تا ۱۰ درصد دارند.

در مد، ۸۷٫۷ درصد از خرده‌فروشان آنلاین می‌گویند که نرخ بازگشت کالای آنها تا ۵۰ درصد است. برای ۱۲٫۲ درصد دیگر، نرخ بازگشت کالا حتی بالاتر است. در همین حال، در بخش الکترونیک، اکثریت فروشندگان (۸۵٫۷ درصد) نرخ بازگشت تا ۱۰ درصد دارند. به طور کلی، نرخ بازگشت کالا در این صنعت از ۳۵ درصد بالاتر نمی‌رود.

اکثریت بزرگی (حدود ۹۳ درصد) از فروشندگان آنلاین مبلمان نیز نرخ بازگشت تا ۱۰ درصد را گزارش می‌دهند. به ندرت، نرخ بازگشت کالا در این صنعت بالاتر است. صنایع اسباب‌بازی و کتاب و رسانه نیز نرخ بازگشت پایین نشان می‌دهند.

۲۷ درصد در مورد هزینه‌های خود برای پردازش بازگشت کالا مطمئن نیستند

هزینه‌های بازگشت کالا نیز در کشورها متفاوت است. بیش از نیمی از فروشندگان آنلاین در این نظرسنجی (۵۳٫۳ درصد) می‌گویند که هر کالای بازگردانده شده برای آنها ۱۰ یورو هزینه دارد. ۱۳٫۹ درصد دیگر هزینه‌هایی تا ۲۰ یورو را محاسبه می‌کنند. با این حال، ۲۷ درصد گفتند که نمی‌توانند هزینه‌های پردازش خود را مشخص کنند. این امر بهینه‌سازی هدفمند را دشوار می‌کند.

۴۵ درصد فکر می‌کنند استفاده از هوش مصنوعی برای پیش‌بینی و تحلیل بازگشت کالا در آینده مرتبط خواهد بود

بسیاری از فروشندگان آنلاین (۳۴٫۴ درصد) داده‌های بازگشت کالا (مانند دلیل بازگرداندن کالا) را به صورت دستی پردازش می‌کنند. تنها ۲۹٫۵ درصد دلایل بازگشت کالا را به طور کاملا خودکار ثبت می‌کنند. و در حالی که ۴۵٫۵ درصد استفاده از هوش مصنوعی برای پیش‌بینی و تحلیل بازگشت کالا را در آینده مرتبط می‌دانند، ۳۵ درصد می‌گویند که کاملاً از آن فاصله می‌گیرند.

۱۷ درصد فکر می‌کنند نرخ بازگشت کالا افزایش خواهد یافت

محققان فکر می‌کنند که استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند به فروشندگان آنلاین کمک کند تا نرخ بازگشت کالا را در آینده کاهش دهند. با این حال، اکثریت بزرگی از فروشندگان مورد بررسی (۸۰ درصد) هیچ بهبودی را در سه سال آینده انتظار ندارند. و ۱۷ درصد حتی پیش‌بینی می‌کنند که نرخ بازگشت کالا افزایش خواهد یافت.

0

بدون دیدگاه