در سال ۲۰۲۱ حدود ۵۳۰ میلیون بسته پستی در آلمان مرجوع شده است

در سال ۲۰۲۱ حدود ۵۳۰ میلیون بسته پستی در آلمان مرجوع شده است

سال ۲۰۲۱ از هر چهار بسته پستی، یک بسته در آلمان مرجوع شد. این نسبت با ۵۳۰ میلیون مرسوله پستی برگشتی شامل ۱.۳میلیارد کالا برابر است. بازگشت یا مرجوعی کالا بخشی از قانون حمایت از مصرف‌کننده است. شرایط آسان مرجوعی در قانون حمایت از مصرف‌کننده هزینه ارسال مرسوله پستی برای آنلاین‌شاپ‌ها را افزایش داده و ردپای کربن زیادی به جای گذاشته است.

پژوهش‌گران دانشگاه بامبرگ می‌گویند: “آلمان قهرمان مرجوعی کالا در اروپا است.” بدین معنی که آلمان رتبه نخست تعداد سفارشات برگشتی در اروپا را به خود اختصاص داده است.  آن‌ها با ۴۱۱ مدیر آنلاین شاپ اروپایی با گردش مالی حدود ۶۰میلیون یورو در سال مصاحبه کرده‌اند. علاوه بر این اقتصاددانان داده‌های اتحادیه فروشگاه‌های اینترنتی اروپا را در حوزه تجارت الکترونیک، سفارش پستی، ارسال سریع پستی و خدمات بسته‌بندی ارزیابی کردند.

شرایط مرجوعی آسان در آلمان

به گزارش پایگاه خبری تجارت الکترونیک اروپا، در سال ۲۰۲۱، مصرف‌کنندگان آلمانی مجموعا کالاهایی به ارزش ۹۹ میلیارد یورو را به از آنلاین‌شاپ‌ها خریداری کردند. از میان ۱.۳ میلیارد کالای مرجوع شده، ۹۱ درصد لباس یا کفش است. به گفته محققان، از هر ده فروشگاه اینترنتی آلمانی تنها یک مورد برای برگشت کالا هزینه دریافت می‌کند. این عدد به طور قابل توجهی کمتر از بقیه اروپا است، جایی که به طور میانگین از هر ده فروشگاه اینترنتی، دو فروشگاه هزینه مرجوعی دریافت می‌کنند. هرینه برگشتی رایگان یکی از دلایلی است که بسیاری از سفارشات به راحتی مرجوع می‌شوند.

به گفته پژوهش‌گران دیجیتال، مدت زمان مجاز برای مرجوعی سفارش از سوی خریداران، عامل تاثیرگذار دیگری در نرخ مرجوعی سفارشات است. این واقعیت که اکثر مصرف‌کنندگان آلمانی صورتحساب سفارشات آنلاین خود را بعد از دریافت صورتحساب پرداخت می‌کنند نیز برگشت سفارش را برای آن‌ها آسان می‌کند.

بازیافت کالاهای برگشتی آنلاین‌شاپ‌ها

Björn Asdecker، رئیس گروه تحقیقاتی دانشگاه Bamberg می‌گوید: «در سال ۲۰۲۱ متوسط هزینه‌های پستی حمل کالا برای هر مرسوله برگشتی ۶.۹۵ یورو بوده است. با این حال، فروشگاه‌های اینترنتی آلمانی در بازیافت کالاهای مرجوعی خود خوب هستند. نسبت تولید زباله به ازای سفارشات برگشتی در آلمان کمتر از بقیه اروپا است، که باعث می‌شود هزینه هر سفارش مرجوعی در آلمان کمتر از رقبا باشد. این موضوع منجر به مزیت رقابتی برای تجارت الکترونیک در آلمان می‌شود.

بیش از ۹۳درصد از محصولات برگشتی به عنوان نو فروخته می‌شوند

طبق پژوهش‌های انجام شده فقط یک درصد از اقلام برگشتی دور ریخته می‌شود. بیش از ۹۳درصد از کالاهای برگشتی بلافاصله به عنوان کالای نو فروخته می‌شود. مابقی کالاها نیز به عنوان کالای دست دوم، اهدا شده یا به خریداران صنعتی که نو بودن کالا برایشان اهمیت ندارد، فروخته می‌شود.

بیش از ۹۳درصد از کالاهای برگشتی بلافاصله به عنوان کالای نو فروخته می‌شود.

ردپای کربن در مرجوعی سفارشات آنلاین

پژوهش‌گران دانشگاه بامبرگ تخمین می‌زنند که ۷۹۵ هزارتن دی‌اکسید‌کربن در سال ۲۰۲۱ در آلمان از سفارشات مرجوعی صنعت تجارت الکترونیک تولید شده است. در مقایسه، حدود ۶.۶ میلیون خودرو در سفر از مونیخ به هامبورگ همین مقدار CO2 منتشر می‌کنند. در حالی شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پستی سعی می‌کنند ردپای کربن خود را به حداقل برسانند، صنعت تجارت الکترونیک آلمان تلاش کمی برای محدود کردن ردپای زیست‌محیطی انجام داده است. طبق نظرسنجی دانشگاه بامبرگ از فروشندگان آنلاین آلمانی، کمتر از پنج درصد گفتند که مجموعه آنها میزان ردپای کربن را اندازه گیری کرده است.

به گفته مارتین گروس آلبنهاوزن، معاون مدیرکل انجمن فدرال تجارت الکترونیک و سفارشات پستی آلمان: «برگشت کالا بخشی از قانون موثر حمایت از مصرف‌کننده و فرآیندهای تثبیت شده در تجارت آنلاین و خرید پستی است». تحقیق در مورد دلایل بازگشت، عوامل اجتناب‌پذیری و استفاده از مجدد از کالای مرجوعی بسیار مهم‌تر است.

0

بدون دیدگاه