افزایش نرخ خدمات پست در سال ۱۴۰۳ + نرخنامه پستی ۱۴۰۳

2 ماه پیش
افزایش نرخ خدمات پست در سال 1403

شرکت ملی پست از روز  ۱ مرداد ۱۴۰۳ نرخ خدمات پست در سال ۱۴۰۳ را ۳۰ درصد برای تمام خدمات ارسال پستی خود افزایش داد. افزایش نرخ خدمات پستی روی نرخ پایه کرایه پستی و دیگر مولفه‌های تاثیرگذار در نرخ پستی اعمال شده است. نرخ‌نامه‌‌ی سال ۱۴۰ شرکت پست باعث افزایش تعرفه‌ی خدمات پستی به میزان ۳۰ درصد و افزایش ۳۵ درصدی هزینه‌ خدمات شناسه الکترونیکی شده است. به‌جز تعرفه‌ پایه، بیمه‌ کالا نیز جزو بخش‌هایی است که در نرخ‌نامه‌ ۱۴۰۳ پست افزایش قیمت داشته است.

برای محاسبه دقیق هزینه ارسال به صفحه هزینه پستی ۱۴۰۳ مراجعه کنید.

وزن حجمی در محاسبه نرخ خدمات پست اعمال شد

در نرخ‌نامه ۱۴۰۳ هزینه خدمات پستی شرکت پست معیار وزن حجمی برای محاسبه تعرفه پستی به معیارهای تشکیل دهنده هزینه ارسال پستی اضافه شده است. تا قبل از این نرخ هزینه ارسال مرسولات پستی بر اساس وزن مرسوله و شهر و استان مقصد مرسوله محاسبه می‌شد اما با تصمیم جدید مدیران فنی شرکت پست از این پس وزن حجمی در محاسبه هزینه ارسال تاثیر گذار خواهد بود.

وزن حجمی بر اساس اندازه کارتن پستی مورد استفاده برای مرسوله مشخص می‌شود. مرسولات پستی که از ابعاد استاندارد بسته پستی مشخص شده از سوی شرکت پست، بزرگ‌تر باشد شامل ۲۵ تا ۳۰۰ درصد نرخ پایه پستی بیشتر می‌شود.

 

جدول سقف تعرفه خدمات پستی بر اساس وزن حجمی مرسوله

جدول سقف تعرفه خدمات پستی بر اساس وزن حجمی مرسوله

بر اساس اطلاعات منتشر شده در جدول سقف تعرفه خدمات جانبی قبول داخله شرکت ملی پست، مرسولات شکستنی یا مرسولات حاوی مایعات با ۲۵ درصد نرخ پایه کرایه پستی ارسال می‌شوند.

ابعاد استاندارد مرسوله پستی شرکت پست

ابعاد استاندارد یک مرسوله پستی برای ارسال از طریق خدمات پستی شرکت پست ۳۵ سانتی متر طول، ۲۵ سانتی متر عرض و ۱۸ سانتی متر ارتفاع دارد. بنابرن مرسولاتی که از این اندازه بزرگ‌تر باشند شامل ۲۵ درصد افزایش نرخ پایه کرایه پستی خواهند شد. همچنین مرسولاتی که تا ۱/۵ برابر اندازه استاندارد باشند شامل ۵۰ درصد افزایش نرخ کرایه پستی و مرسولاتی که تا ۲/۵ برابر بزرگ‌تر از ابعاد استاندارد باشند شامل ۱۰۰ درصد افزایش نرخ پایه کرایه پستی می‌شوند. مرسولات با ابعاد ۳/۵ برابر ابعاد استاندارد مرسوله پستی نیز شامل ۲۰۰ درصد نرخ پایه خدمات پستی می‌شوند.

کارتن‌های پستی بزرگ‌تر از سایز ۹ با بیش از ۳/۵ برابر ابعاد استاندارد مرسوله پستی و همچنین بسته‌های پستی بدون لفاف پستی مانند کیسه و نایلون شامل ۳۰۰ درصد افزایش نرخ پایه خدمات پستی می‌شوند.

نرخ پایه کرایه پستی ۱۴۰۳

بر اساس بخش‌نامه منتشر شده از سوی شرکت ملی پست در خصوص افزایش نرخ خدمات پست در سال ۱۴۰۳ نرخ پایه کرایه پستی به شرح زیر تغییر کرد.

نرخ پایه کرایه پستی در هزینه ارسال درون استانی (از یک شهر در یک استان به شهر دیگری در همان استان) برای یک مرسوله پستی با وزن یک کیلوگرم یا کمتر در سال ۱۴۰۳ مبلغ ۱۱،۹۰۰ تومان می‌باشد.

برای بسته‌های پستی با وزن بیش‌تر از یک کیلوگرم تا دو کیلوگرم نرخ پایه کرایه پستی درون استانی مبلغ ۱۷،۱۰۰ تومان می‌باشد.

نرخ پایه کرایه پستی در هزینه ارسال برون استانی همجوار (ارسال از یک استان به استان همجوار خود) برای یک مرسوله پستی با وزن یک کیلوگرم یا کمتر، در سال ۱۴۰۳ مبلغ ۱۶،۸۰۰ تومان می‌باشد.

برای بسته‌های پستی با وزن بیش‌تر از یک کیلوگرم تا دو کیلوگرم نرخ پایه کرایه پستی برون استانی همجوار مبلغ ۲۱،۸۰۰ تومان می‌باشد.

نرخ پایه کرایه پستی در هزینه ارسال برون استانی غیرهمجوار (ارسال از یک استان به استان غیرهمجوار خود) برای یک مرسوله پستی با وزن یک کیلوگرم یا کمتر، در سال ۱۴۰۳ مبلغ ۱۸،۱۰۰ تومان می‌باشد.

برای بسته‌های پستی با وزن بیش‌تر از یک کیلوگرم به نرخ پایه کرایه پستی برون استانی غیرهمجوار مبلغ ۲۳،۵۰۰ تومان می‌باشد.

جدول تعرفه نرخ پایه خدمات پستی

جدول تعرفه نرخ پایه خدمات پستی

افزایش نرخ کرایه پستی کلانشهرها در سال ۱۴۰۳

در تعرفه‌های جدید خدمات پستی برای سال ۱۴۰۳ همچون سال‌های گذشته برای ارسال مرسوله به شش کلانشهر کشور، کرایه پستی ۱۰% افزایش می‌یابد. هزینه توزیع سفارشات پستی ۱۴۰۳ در شش کلانشهر تهران، اصفهان، شیراز، تبریز، اهواز، مشهد و کرج ۱۰ درصد بیشتر از توزیع سفارشات در دیگر شهرهای کشور است.

افزایش هزینه شناسه الکترونیکی مرسوله پستی در سال ۱۴۰۳

همچنین هزینه شناسه الکترونیکی اختصاص داده شده به یک مرسوله پستی ۳۵ درصد افزایش یافته است. مبلغ هزینه شناسه الکترونیکی مرسوله پستی در سال ۱۴۰۳ به مبلغ ۲۶۰ تومان افزایش یافته است و از مبلغ ۷۴۰ تومان در سال ۱۴۰۲ به مبلغ ۱,۰۰۰ تومان در سال ۱۴۰۳ تغییر کرده است.

افزایش هزینه بیمه مرسولات پستی ۱۴۰۳

تعرفه خدمات بیمه اجباری مرسوله پستی در سال ۱۴۰۳ برای مرسولات پستی با ارزش ریالی اظهار شده تا ۴۰،۰۰۰،۰۰۰ ریال و مرسولات پستی بدون ارزش اظهار شده فرستنده، مبلغ ۴۰،۰۰۰ ریال معادل چهار هزار تومان است. این تعرفه بیمه در شرکت پست «تعهد غرامت اجباری سرویس‌های ثبتی داخله بدون ارزش اظهار شده» نام دارد.

بیمه‌ عمومی پیش از این تا سقف دو میلیون تومان درنظر گرفته می‌شد اما در نرخ‌نامه‌ جدید این مبلغ با افزایش دو میلیون تومانی به سقف چهار میلیون تومان رسیده است.

همچنین برای مرسولات پستی با ارزش اظهار شده بالای ۴ میلیون تومان تا ۳۰ میلیون تومان نیز حق بیمه تعهد پرداخت غرامت شرکت پست دو دهم درصد (۰٫۲%) از مبلغ اظهار شده محاسبه و دریافت می‌شود.

سقف بیمه مرسوله پستی

تا ابتدای مرداد ۱۴۰۳ بیمه‌ مرسوله پستی در شرکت پست تا سقف شصت میلیون تومان لحاظ می‌شد اما حالا این سقف به صد میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.

هزینه پیامک مشخصات مرسوله پستی در سال ۱۴۰۳

هزینه ارسال پیامک حاوی مشخصات مرسوله پستی در سال ۱۴۰۳ مبلغ ۱۲,۲۵۰ ریال معادل ۱,۲۲۵ تومان محاسبه و دریافت می‌شود.

0

بدون دیدگاه