رشد انفجاری تجارت الکترونیک در چین تازه آغاز شده است

رشد انفجاری تجارت الکترونیک در چین، تازه آغاز شده است

در کمتر از یک دهه، چین به عنوان رهبر تجارت الکترونیک (e-Commerce) دنیا مطرح شده است. تعداد خریداران اینترنتی در چین از هر کشور دیگری بیشتر است. با لجیتو همراه باشید.

اعداد خود گویای همه چیز هستند. چین خانه‌ی ۷۳۰ میلیون کاربر اینترنتی است، ۴۰ درصد از خرده فروشان تجارت الکترونیک را به خود اختصاص داده و بازار پرداخت موبایلی این کشور ۱۱ برابر مشابه آمریکایی خود است. جاناتان وتزل (Jonathan Woetzel)، شریک اصلی مکینزی (McKinsey)، در کنفرانس بین‌المللی Fortune’s Brainstorm Tech گوانگ‌ژو در این خصوص گفته است:

فرقی ندارد که در خصوص معاملات، فناوری یا پول صحبت کنیم، چین واقعاً متمایز از دیگران است.

و به اعتقاد وتزل، این تنها آغاز رشد نجومی چین در بخش تجارت الکترونیک است. اولین دلیل وی این است که چین تنها در روزهای آغازین رشد طبقه متوسط خود قرار دارد. به بیان دیگر، بیش از ۳۰۰ میلیون مصرف کننده طبقه متوسط چین که درآمد قابل مصرفشان در حال افزایش است، سطح مصرف بازار چین را افزایش خواهند داد.

ژانگ خوائو (Zhang Xuhao)، یکی از کارآفرینان چینی است که به دنبال استفاده از این روند در حال ظهور است. خوائو مدیرعامل Ele.me، استارتاپ پیشرو چینی در زمینه توزیع غذا، است که حدوداً ۶ میلیارد دلار ارزش گذاری شده و علی‌بابا (Alibaba) و تنسنت (Tencent) را نیز در میان سرمایه‌گذاران خود شاهد است. خوائو در کنفرانس چنین گفت:

تعداد افرادی که نمی‌خواهند برای خرید از خانه خارج شوند در چین رو به افزایش است. آنها در سطح شهر ترافیک و عوارض پارکینگ روبرو خواهند شد، بنابراین من فکر می‌کنم این راهی قابل اطمینان برای تهیه غذا توسط مردم است.

بر اساس گزارش Goldman تا سال 2020 بازار خرید اینترنتی در چین دو برابر سال 2016 خواهد شد.

بر اساس گزارش Goldman تا سال ۲۰۲۰ بازار خرید اینترنتی در چین دو برابر سال ۲۰۱۶ خواهد شد.

Ele.me صاحب ۵۵ درصد از بازار توزیع غذای چین است، در حالی که رقیب اصلی آنها، Meituan Waimai، با ۴۱ درصد از سهم بازار در رتبه دوم قرار دارد. اما نکته‌ای که باعث پیچیدگی وضعیت می‌شود این است: پیش از اینکه علی‌بابا منابع خود را به پشتیبانی از Ele.me اختصاص دهد یکی از پشتیبانان اصلی Meituan بود. خوائو در این خصوص گفت:

همچنانکه کسب و کار شما در چین گسترش می‌یابد، روابط نیز بسیار پیچیده می‌شوند. گاهی [رقبای ما] دوستان ما هستند، و برخی اوقات آنها دشمن ما به حساب می‌آیند. رقابت بسیار شدید است.

این شرکت یکی از نمادهای محبوب چینی است و دارای ۲۶۰ میلیون کاربر در ۲۰۰۰ شهر در سرتاسر کشور است. حال خوائو می‌گوید، وی به دنبال گسترش بخش‌های خرده فروشی این شرکت است و به منظور توزیع مستقیم کالا و وارد شدن به شهرهای بیشتر در حال همکاری با علی‌بابا هستند. او در این خصوص گفته است: «اگر که شما در چین برنده باشید، این بدان معناست که می‌توانید در دنیا هم برنده باشید» که نشان دهنده جاه طلبی وی برای فتح بازار جهانی است.

به گفته وتزل، رهبران کسب و کارهای خارجی باید به دقت غول‌های تجارت الکترونیک چین را که به سرعت در حال فتح بازار چین هستند زیر نظر بگیرند. او گفته است:

مهمترین نکته‌ای که افراد کمتر بدان توجه می‌کنند، بزرگی تغییراتی است که برای موفقیت در بازار دیجیتال چین مورد نیاز هستند. در این بازار رشد سریعتر است، ریسک‌ها بزرگ‌تر هستند و رقابت بسیار شدیدتر است.

0

بدون دیدگاه