اهمیت لینک‌های داخلی در سئو حرفه‌ای سایت

اهمیت لینک‌های داخلی در سئو حرفه‌ای سایت

تصور کنید که به صفحه اصلی دیجی‌کالا رفته و مجموعه‌ای از محصولات فهرست شده را پیدا کنید اما راهی برای دسترسی به هیچ یک از آنها وجود ندارد، یا کالایی که می‌خواهید اینترنتی بخرید را در گوگل یا بینگ جستجو می‌کنید اما چیزی پیدا نمی‌کنید. لینک های داخلی بزرگراه‌های یک وب‌سایت هستند. بدون آنها، تقریباً غیرممکن است که یک بازدیدکننده به اطراف برود، یا موتورهای جستجو در وهله اول بازدیدکنندگان را به آنجا هدایت کنند. به همین دلیل است که استفاده از لینک‌های داخلی برای سئو باید بخش عمده‌ای از استراتژی بازاریابی محتوایی شما باشد.

لینک داخلی چیست؟

لینک داخلی یا به عبارتی پیوند داخلی، پیوندی است که از یک صفحه (یا پست) سایت شما به صفحه یا پست دیگر در سایت شما وجود دارد. ما در این مقاله از اصطلاحات “صفحه” و “پست” به جای یکدیگر استفاده خواهیم کرد. انواع دیگری از پیوندها نیز در وب‌سایت شما وجود دارد. از آنجایی که همه آن‌ها “پیوند” هستند، به راحتی می‌توان آن‌ها را پنهان کرد، اما ما می‌خواهیم جزئیات را تجزیه کنیم. همچنین در این مقاله از واژه پیوند نیز به جای واژه انگلیسی لینک استفاده می‌شود.

تفاوت لینک داخلی با لینک خارجی و بک لینک

هر وب‌سایت با کیفیتی دارای لینک‌های داخلی و خارجی است. پیوندهای داخلی بخشی از محتوای شما را به قسمت دیگری از محتوای شما متصل می‌کنند، پیوندهای خارجی به محتوای سایت شخص دیگری متصل می‌شوند. هر دو نوع پیوند، به گوگل و سایر موتورهای جستجو می‌گویند که این محتوا مهم است و به همین دلیل است که به آن محتوا پیوند داده شده است.

بک لینک‌ها کمی متفاوت هستند. آنها نوعی پیوند خارجی هستند، اما معمولا به عنوان بخشی از یک استراتژی لینک‌سازی استفاده می‌شوند. دلیل استفاده از بک لینک این است که ارزش محتوای وب‌سایت (از نظر گوگل) را با پیوند دادن عمدی به آن از یک منبع وب خارجی (وب‌سایتی به جز وب‌سایت شما) بهبود بدهید. مشکل این است که شما نمی‌توانید وب‌سایت دیگری را مجبور کنید که به محتوای شما پیوند دهد. اما می‌توانید با لینک دادن به سایت خود از طریق منابعی مانند پست‌های رسانه‌های اجتماعی، خبرنامه‌ها و رپرتاژ آگهی، به تنهایی بک لینک ایجاد کنید.

لینک‌های داخلی و بک لینک‌ها متفاوت هستند، اما اغلب به گونه‌ای بیان می‌شود که انگار یک چیز هستند. این اشتباه می‌تواند به دو دلیل باشد. اول، هر پیوندی که به وب‌سایت شما اشاره می‌کند، می‌تواند به عنوان بازگشت به محتوای شما در نظر گرفته شود، بنابراین «بک لینک» می‌تواند اصطلاح ساده‌تری برای به خاطر سپردن و استفاده از «پیوند داخلی» باشد. دوم، از آنجایی که شما به جای شخص دیگری برای استراتژی لینک‌سازی، بک لینک ایجاد می‌کنید، ممکن است این سردرگمی ناشی از این باشد که چه کسی بک لینک‌ها را ایجاد می‌کند، به کجا و از کجا. در حالی که این تعریف این اصطلاح نیست، اما گاهی اوقات از این طریق استفاده می‌شود.

برای این‌که دچار اشتباه نشوید کافی است به یاد داشته باشید که بک لینک به محتوای شما از یک سایت دیگر داده می‌شود، نه از وب‌سایت خودتان.

کاربران و موتورهای جستجو برای یافتن محتوای سایت شما به پیوندهای داخلی متکی هستند. در مورد کاربران سایت، پیوندهای داخلی به آنها کمک می‌کند تا در سایت شما حرکت کنند و محتوای مورد علاقه خود را پیدا کنند، به خصوص زمانی که این محتوا مربوط به صفحه‌ای است که در حال حاضر در آن هستند.

در مورد گوگل و دیگر موتورهای جستجو نیز در صورتی که به یک صفحه، لینک داخلی داده شده باشد، سریع‌تر آن صفحه را فهرست می‌کنند. موتور جستجو فقط وقتی واقعا تشخیص می‌دهد که یک صفحه دارای پیوندهای داخلی است که به آن می‌رود. با خزیدن در وب‌سایت شما، ربات‌های موتور جستجو هر پیوندی را دنبال می‌کنند، از صفحه اصلی شروع می‌کنند تا بفهمند کدام صفحات و پست‌ها وجود دارند و چگونه به یکدیگر متصل هستند. سپس موتور جستجو می‌تواند تمام محتوای پیوند شده یک سایت را فهرست کند و همچنین تعیین کند که کدام صفحات یک موضوع خاص را پوشش می‌دهند.

اگر قبلا درباره نقشه سایت شنیده‌ باشید، می‌دانید که موتور جستجو از Sitemap برای در اختیار داشتن محتوای سایت، یافتن ارتباط صفحات با یکدیگر و فهرست‌بندی آن‌ها استفاده می‌کند، همچنین موتور جستجو با خزیدن میان محتوای وب‌سایت شما، یک نمودار درختی پویا از تمام محتوای سایت و نحوه ارتباط صفحات آن با یکدیگر برای خود ایجاد می‌کند.

ساختار لینک‌های داخلی در یک سایت یا فروشگاه اینترنتی

در حالی که لینک‌های داخلی و خارجی هر دو برای سئو خوب هستند، تنها نوعی که بر روی آن کنترل کامل دارید، لینک‌های داخلی هستند، به همین دلیل است که لینک‌سازی داخلی باید بخشی از استراتژی کلی سئو شما باشد. تعدادی از انواع لینک داخلی برای استفاده در وب‌سایت شما وجود دارد. واضح‌ترین آن‌ها پیوندهای موجود در منوی بالای وب‌سایت شما هستند.

اکثر صفحات اصلی پیوندهای زیادی به دیگر صفحات دارند. علاوه بر این، پیوندهای داخلی در متون مقالات و صفحات نیز استفاده می‌شوند که به آن لینک متنی (Contextual Links) گفته می‌شود، به این معنی که شما پیوندهایی را در پست‌ها یا صفحات خود اضافه می‌کنید تا بازدیدکنندگان را به محتوای مفید و مرتبط دیگر هدایت کنید. اگر چند پست وبلاگ مختلف دارید که حول یک موضوع می‌چرخد، می‌توانید پیوندهای متنی را اضافه کنید تا بازدیدکنندگان را به محتوای مرتبط‌تر هدایت کنید.

پیوندهای متنی فقط به کاربران کمک نمی‌کند. این نوع از پیوندها به موتورهای جستجو اطلاع می‌دهند که متن لینک شده، به کدام محتوای سایت مرتبط است و با این کار به موتورهای جستجو اجازه می‌دهند ارزش محتوا را تعیین کنند زیرا هرچه بیشتر به یک صفحه خاص پیوند دهید، اعلام می‌کند که آن صفحه خاص، مفیدتر و ارزشمندتر است. این دلیل اصلی اهمیت لینک سازی داخلی برای سئو است. برای هدایت کاربر و چرخش مشتری در سایت، باید تجربه بصری (UX) خوبی برای او فراهم کنید و این‌‌جا است که پیوندهای کوچک در بخش‌های مختلف سایت اهمیت پیدا می‌کنند.

فقط به یاد داشته باشید که پیوند دادن یک عبارت به یک صفحه، از سوی گوگل پیوندهای متنی (Contextual Links) در نظر گرفته می‌شود. بنابراین باید با موضوع مورد نظر مرتبط باشند. اگر از مقاله‌ای در مورد PHP به مقاله‌ای که در مورد تعمیر خودرو نوشته‌اید، لینک بدهید، گوگل و سایر موتورهای جستجو نمی‌توانند بین آن‌ها ارتباط برقرار کنند. در این حالت چون متن با عنوان صفحه هدف یکی نیست، برای خزنده موتور جستجو سایت شما دارای محتوایی با کیفیت پایین در نظر گرفته می‌شود.

لینک‌های داخلی در صفحه اصلی

اغلب اوقات، صفحه اصلی یک وب‌سایت دارای بالاترین ارزش در موتورهای جستجو است زیرا صفحه‌ای است که بیش‌ترین لینک به آن داده می‌شود. همچنین، هر لینک داخلی‌ای که در صفحه اصلی قرار داده شود، صفحه مقصد آن لینک نیز به دلیل ارتباط با صفحه اصلی، از نظر گوگل ارزش بالاتری خواهد داشت. بنابراین، اگر صفحه یا پست جدیدی ایجاد می‌کنید و می‌خواهید Google برای آن ارزش زیادی قائل شود، از صفحه اصلی خود به آن لینک دهید. موتورهای جستجو همچنین می‌توانند لینک‌های صفحه اصلی را در سریع‌ترین زمان پیدا کرده و فهرست‌بندی  (Index) کنند. پس با توجه به نکته‌ای که گفته شد، به صفحاتی که کلمات کلیدی شما را شامل می‌شوند از صفحه اصلی سایت لینک بدهید. به جز موتورهای جستجو کاربران سایت شما به لینک‌هایی که در صفحه اصلی قرار دارند، بیشتر توجه می کنند.

اگر صفحه یا پست جدیدی ایجاد می‌کنید و می‌خواهید Google برای آن ارزش زیادی قائل شود، از صفحه اصلی خود به آن لینک دهید.

ساختار هرمی صفحات سایت به توجه به اهمیت آن‌ها

به طور کلی، محتوای وب‌سایت از ساختار هرمی زیر پیروی می‌کند:

  • صفحه اصلی در بالای هرم
  • دسته‌بندی‌ها یا خدمات اصلی که صفحات دیگر در آن فهرست شده‌اند
  • پست‌ها و صفحات جداگانه که زیر مجموعه دسته‌بندی‌ها و خدمات اصلی قرار دارند

با این حال، همه محتوای منتشر شده از نظر اهمیت برابر نیستند. ممکن است دسته‌ها یا صفحاتی داشته باشید که مهم‌تر از سایرین باشند، حتی اگر در یک سطح از هرم باشند. به عنوان مثال یک مقاله کلیدی یا صفحه‌ای که سرویس اصلی شما را معرفی می‌کند.

ساختار هرمی صفحات سایت به توجه به اهمیت آن‌ها

در تصویر بالا ساختار هرمی صفحات سایت و لینک‌های داخلی پیوند دهنده آن‌ها را مشاهده می‌کنید

به طور کلی، برای شروع باید به سمت پایین هرم پیوند دهید. بیشتر مواقع از صفحه اصلی سایت به صفحات دسته‌بندی یا خدمات اصلی لینک بدهید و از لینک دادن مستقیم به پست‌ها و صفحات پایین ساختار محتوا پرهیز کنید. در صفحات دسته‌بندی و خدمات اصلی نیز به صفحات دیگر خدمات و دسته‌بندی‌ها لینک ندهید و در عوض به صفحات منفرد پایین ساختار محتوا و پست‌ها لینک بدهید. هنگامی که در نهایت به آن پست‌ها و صفحات منفرد رسیدید، می‌توانید برای تکرار مجدد سلسله مراتب سایت، پیوند متقابل و پیوند به بالا را انجام دهید.

البته استثناهایی نیز وجود دارد، به عنوان مثال ممکن است شما مقاله مهمی را منتشر کنید و با توجه به اهمیت این مقاله مستقیما از صفحه اصلی به این مقاله لینک بدهید یا لیستی از آخرین مطالب منتشر شده در وبلاگ خود را در صفحه اصلی نمایش دهید.

سئوی لینک های داخلی: محتوای سنگ بنا در مقابل محتوای حمایتی

مهم‌ترین محتوای سایت، محتوای سنگ بنا یا محتوای ستون نامیده می‌شود. این محتوا همان چیزی است که می‌خواهید اغلب بازدیدکنندگان سایت به آن توجه کنند. در واقع صفحه محتوای سنگ بنا اصلی‌ترین کلمه کلیدی سایت را ارائه می‌دهد. این صفحه یا صفحات در مورد خدمات، موضوعات یا محصولاتی که شما در آن‌ها تخصص دارید منتشر می‌شوند. برای مثال، اگر یک وب‌سایت جهت معرفی باشگاه بدن‌سازی دارید، محتوای سنگ بنای شما ممکن است شامل یک پست وبلاگ طولانی در مورد فواید روحی و جسمی ورزش بدن‌سازی باشد. بنابراین شما از دیگر پست‌های وبلاگ یا صفحه اصلی سایت به این صفحه لینک داخلی می‌دهید. همچنین از این صفحه نیز به دیگر پست‌ها یا صفحات مرتبط با این موضوع لینک می‌دهید. به عنوان مثال، در پست “فواید روحی و جسمی ورزش بدن‌سازی” خود، می‌توانید به پست‌های وبلاگ در مورد اینکه چگونه از ابزارهای باشگاه برای تقویت عضلات ران استفاده کنید لینک بدهید. به آن محتوای مرتبط با محتوای سنگ بنا، محتوای حمایتی می‌گویند. محتوای پشتیبانی به اندازه محتوای سنگ بنا مهم نیست، اما هنوز هم برای بازدیدکنندگان ارزشمند و مفید است.

سوالات متداول در مورد لینک های داخلی برای سئو

چه تعداد لینک داخلی برای سایت بیش از حد خواهد بود؟

پاسخ مستقیمی برای این یکی وجود ندارد. گوگل توانایی خزیدن در میان صدها لینک در یک صفحه را دارد. با این حال، هدف از خزیدن موتور جستیجو در یک سایت، یادگیری ساختار آن است. بنابراین، اگر صفحات و پست‌ها را با پیوندهای داخلی پر می‌کنید تا ارزش آن‌ها را افزایش دهید، از طرفی گوگل را در مورد ساختار واقعی سایت خود گیج خواهید کرد.

همچنین، تعداد زیاد لینک‌ها می‌تواند به تجربه کاربر آسیب برساند و در نتیجه تأثیر منفی بر سئو سایت داشته باشد. اگر یک بازدیدکننده با تعداد زیادی لینک در یک صفحه مواجه شود، ممکن است صفحه باقی نماند، برای اطلاعات بیشتر به صفحه دیگری برود یا از بازدید صفحه منصرف شود. به تعداد مورد نیاز برای پیوند دادن به محتوای مرتبط استفاده کنید و مطمئن شوید که با پیوند دادن بیش از حد بر تجربه کاربر تأثیر نمی‌گذارید.

اگر از لینک‌های داخلی زیاد استفاده کنم گوگل من را جریمه می‌کند؟

به صورت غیر مستقیم بله، اگرچه گوگل به خاطر تعداد زیاد لینک داخلی وب‌سایت شما را از نتایج جستجو حذف نمی‌کند. در عوض، تهدید واقعی این است که اگر گوگل نتواند ساختار سایت شما را بفهمد، نمایش نتایج جستجوی دقیق به کاربران برایش سخت است. جان مولر، تحلیلگر ارشد روندهای وب‌مستر در گوگل، این مفهوم را در این مصاحبه توضیح می‌دهد. گوگل می‌گوید استفاده بیش از حد از لینک‌های داخلی در یک صفحه می‌تواند ارزش آن‌ها را کمرنگ کند.

اگر محتوای مرتبطی نداشته باشم چه می‌شود؟ آیا می‌توانم به هر صفحه‌ای پیوند دهم؟

اگر می‌خواهید موتورهای جستجو قادر به خزیدن و یافتن هر صفحه و پست در سایت شما باشند، باید از جایی به آن‌ها پیوند داده شده باشد. اما اگر محتوای مرتبط ندارید، بهترین استراتژی اضافه کردن محتوای مرتبط است. هر هفته یا چندین بار در هفته، محتوای جدید پست کنید یا یک صفحه موجود را تکمیل کنید تا به محتوای سنگ بنا تبدیل شود. همانطور که محتوای جدیدی را اضافه می‌کنید، به محتوای دیگر خود بروید تا به محتوای جدید لینک بدهید. بنابراین به هر صفحه‌ای لینک ندهید بلکه محتوای مرتبط ایجاد کنید.

سخن پایانی در خصوص لینک‌دهی داخلی در سایت

پیوندهای داخلی محتوای مرتبط در وب‌سایت شما را به هم متصل کرده و به ایجاد یک سلسله مراتب درختی از سایت کمک می‌کنند. همچنین به کاربران و موتورهای جستجو کمک می‌کنند تا با ارزش‌ترین محتوای سایت را پیدا کنند. مهم‌ترین صفحات و پست‌ها ارزش لینک دادن بالاتری نسبت به سایرین دارند، بنابراین لینک دادن از آن‌ها به محتوای کم اهمیت به رشد ارزش صفحات کم اهمیت کمک می‌کند. استراتژی لینک‌دهی داخلی به کاربران و موتورهای جستجو کمک می‌کند تا سه چیزی را که برای یافتن و رتبه‌بندی محتوا ضروری هستند، در نظر بگیرند:

  • ارتباط بین صفحات و پست‌ها
  • ارتباط محتوایی سایت
  • ارزش محتوای سایت

بدون لینک‌های داخلی، موتورهای جستجو نمی‌توانند تمام محتوای سایت شما را برای Index کردن پیمایش کنند. یعنی صفحات و پست‌هایی که لینکی به آن‌ها اشاره نمی‌کند توسط موتور جستجو پیدا نشده و در نتایج جستجو برای کاربران نمایش داده نمی‌شوند.

این مقاله ترجمه‌ای اختصاصی از مقاله خانم Lindsay Pietroluongo در وب‌سایت elegantthemes.com است.

0

بدون دیدگاه